1x01 Welcome to the Hellmouth

Här pratar vi mest om Säsong 1

Vad tycker du egentligen om Buffys allra första avsnitt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
4%
5
2
2%
6
11
14%
7
19
23%
8
27
33%
9
4
5%
10
15
19%
 
Antal röster : 81

Inläggav ftwtysken » sön sep 10, 2006 22:32

kan inte säga något annat än bra jobbat!
om du orkar fortsätta med den här sortens lysande kommentarer, kommer du fortsätta få lovord av mig...
du har uppenbarligen stängt ute hela världen i dryga 40 minuter och jag applåderar dig

tycker det är synd att jag inte sett det nu, (började ju om för bara någon vecka sedan, och hoppas att ni inte misstycker om jag hoppas in lite senare, men även nu, även om det inte är helt färskt i minnet) men summeringen är klockren caffe.
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav eynosh » sön sep 10, 2006 22:35

ftwtysken skrev:kan inte säga något annat än bra jobbat!
om du orkar fortsätta med den här sortens lysande kommentarer, kommer du fortsätta få lovord av mig...
du har uppenbarligen stängt ute hela världen i dryga 40 minuter och jag applåderar dig

Men jag då? Jag som är utstängd av världen, borde inte jag få applåder med?
Vänta lite nu..




Men allvarligt, jäkligt nice caffe.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav ftwtysken » sön sep 10, 2006 22:37

jodå, du får en applåd också :D
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav caffeineaddict » sön sep 10, 2006 22:41

*tackar och bockar*

Som sagt, det finns ju alltid lite extra saker att säga i första avsnittet såklart (och dessutom börjar jag visst få slut på sidor i mitt block, måste t.o.m. leta för att hitta en tom lapp som jag kan skriva "KÖP ANTECKNINGSBLOCK!" på...), men vi får väl se om jag orkar fortsätta såhär. Jag ska ge det ett försök iaf.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Velnor » sön sep 10, 2006 22:46

caffeineaddict skrev:*tackar och bockar*

Som sagt, det finns ju alltid lite extra saker att säga i första avsnittet såklart (och dessutom börjar jag visst få slut på sidor i mitt block, måste t.o.m. leta för att hitta en tom lapp som jag kan skriva "KÖP ANTECKNINGSBLOCK!" på...), men vi får väl se om jag orkar fortsätta såhär. Jag ska ge det ett försök iaf.


det där låter nästan för seriöst, iofs jäkligt nice. borde kanske testa "titta-buffy-med-anteckningsblock-i-handen" kanske får ut mer av serien då?
Velnor
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 feb 2006

Inläggav caffeineaddict » sön sep 10, 2006 22:51

Velnor skrev:det där låter nästan för seriöst, iofs jäkligt nice. borde kanske testa "titta-buffy-med-anteckningsblock-i-handen" kanske får ut mer av serien då?


Jag har aldrig gjort det förut, och tror inte jag orkar hålla på med det sådär jättelänge, men med ett avsnitt som man har sett så här många gånger och nästan kan utantill (och därmed inte behöver hålla hundraprocentig fokus på TV:n) var det faktiskt riktigt kul.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Velnor » sön sep 10, 2006 22:55

låter som det. :) Welcome to the Hellmouth är väl egentligen det enda avsnittet man nästan kan helt utantill, (iaf jag) efter det blir det nog rätt jobbigt med tanke på att man måste hålla koll på tv:n. :rolleyes:
Velnor
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 feb 2006

Inläggav madskellig » sön sep 10, 2006 22:58

Wow, det där var ordentligt skoj att läsa, snyggt jobbat caffe!
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav A bear » sön sep 10, 2006 23:04

caffe: bara att instämma med tidigare. Får du betalt för detta eller så? :D
caffeineaddict skrev:* Hela grejen om att "There's a reason why you're here and a reason why it's now"... betyder det att folk inte blivit uppätna och attackerade av vamps och annat särskilt ofta i Sunnydale innan nu? Det verkar ju nästan så, för med tanke på hur mycket de förekommer och attackerar i det här avsnittet skulle väl stan varit borta för länge sedan. (spoiler S3) Å andra sidan... "The Class of '99 has the lowest mortality rate of any graduating class in Sunnydale history."

(spoiler s3, och det rejält) FAITH: Mayor's got it wired, B. He built this town for demons to feed on and come graduation day, he's getting paid.

Så att folk strukit med i mängder i alla... vad blir det, 98 år Sunnydale existerat är väl rätt klart. Däremot: 1) Giles är ny i stan och har kanske inte helt koll på statistiken, och 2) Med The Harvest inför dörrn har det kanske vridits upp ytterligare lite grann?

Överhuvudtaget är det ju en grej som aldrig riktigt berörs. Hur fick PTB Joyce att flytta till just Sunnydale?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » sön sep 10, 2006 23:05

A bear skrev:caffe: bara att instämma med tidigare. Får du betalt för detta eller så? :D


If only... DET vore nog drömjobbet...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 23:06

A bear skrev:Överhuvudtaget är det ju en grej som aldrig riktigt berörs. Hur fick PTB Joyce att flytta till just Sunnydale?

(spoiler angel s1 spoiler) Doyle extraknäckte som arbetsförmedlare?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön sep 10, 2006 23:08

noike skrev:
A bear skrev:Överhuvudtaget är det ju en grej som aldrig riktigt berörs. Hur fick PTB Joyce att flytta till just Sunnydale?

(spoiler angel s1 spoiler) Doyle extraknäckte som arbetsförmedlare?


SÅKLART! Det var det Giles gjorde på The British Museum! The Art Gallery där Joyce jobbar är en del av The British Museum. Giles anställer Joyce där för att få Buffy till Sunnydale, och sedan skuttar han vidare och blir bibliotikarie!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 23:09

The British Museum - We conquer the world one art gallery at a time! Pax Britannia!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » sön sep 10, 2006 23:09

noike skrev:
A bear skrev:Överhuvudtaget är det ju en grej som aldrig riktigt berörs. Hur fick PTB Joyce att flytta till just Sunnydale?

(spoiler angel s1 spoiler) Doyle extraknäckte som arbetsförmedlare?

(spoiler Buffy 2x22) - Welcome to Whistler Real Estate, how may I help you, Mrs Summers?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Velnor » sön sep 10, 2006 23:11

caffeineaddict skrev:
noike skrev:
A bear skrev:Överhuvudtaget är det ju en grej som aldrig riktigt berörs. Hur fick PTB Joyce att flytta till just Sunnydale?

(spoiler angel s1 spoiler) Doyle extraknäckte som arbetsförmedlare?


SÅKLART! Det var det Giles gjorde på The British Museum! The Art Gallery där Joyce jobbar är en del av The British Museum. Giles anställer Joyce där för att få Buffy till Sunnydale, och sedan skuttar han vidare och blir bibliotikarie!


den kopplingen har jag aldrig ens funderat över. it all makes sense now.
Velnor
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 feb 2006

Inläggav gaspode » sön sep 10, 2006 23:15

så, nu har jag också sett piloten!

Känns lite onödigt att bara upprepa vad ni sagt, men jag tror ingen nämnde Willows "Oh, you don't have to come back!" och Buffys reaktion
:lovebunny:

Det är inget avsnitt som visar på storheten som komma skall, men samtidigt sitter vissa delar där redan klockrent.

Cordy, Giles, Buffy och Willow är de som jag tycker är klarast lysande i det här avsnittet. Som sagt, Giles glädje när han plockar upp Vampyr! :D
Xander är helt okej, men kan bättre, kanske lider han lite av att Jesse går omkring och snor hans repliker..

Angel är som sagt skrattretande i det här avsnittet.
Jesse är egentligen bara en kille som säger Xander-repliker.
Darla är för mesig.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Velnor » sön sep 10, 2006 23:19

har inget emot angel i avsnittet, eller iofs det har jag. han är inte alls den angel han kommer att bli senare i serien/serierna. känns som att det är 2 skilda personer, angel i första avsnittet och angel senare i serien. joss/david visste väl inte riktigt vad dom ville med karaktären?
Senast redigerad av Velnor sön sep 10, 2006 23:32, redigerad totalt 2 gånger.
Velnor
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 feb 2006

Inläggav carre » sön sep 10, 2006 23:29

(spoiler hela serien) ska vi verkligen snacka Angel utan spoilermärkning... jag vet att det finns en serie som heter Angel och så vidare men det är inte som man fått reda på vem han är än så för att inte förstöra för folk som verkligen inte sett så kanske vi borde tänka på spoilermärkning...
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav caffeineaddict » sön sep 10, 2006 23:31

Administratösen! :D

Du har nog rätt, men om du verkligen menar att vi kallar honom vid namn så finns nog det rätt igenom hela tråden och spelar väl kanske ingen jätteroll... (spoiler Allt) däremot kan vi vara lite försiktigare med att hinta till vad som komma skall.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Velnor » sön sep 10, 2006 23:33

ey skrev: (spoiler hela serien) ska vi verkligen snacka Angel utan spoilermärkning... jag vet att det finns en serie som heter Angel och så vidare men det är inte som man fått reda på vem han är än så för att inte förstöra för folk som verkligen inte sett så kanske vi borde tänka på spoilermärkning...


förlåt. :oops: har lagt spoiler på mitt förra inlägg nu. it will never happen again.
Velnor
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 feb 2006

Inläggav carre » sön sep 10, 2006 23:34

caffeineaddict skrev:Administratösen! :D

Du har nog rätt, men om du verkligen menar att vi kallar honom vid namn så finns nog det rätt igenom hela tråden och spelar väl kanske ingen jätteroll... (spoiler Allt) däremot kan vi vara lite försiktigare med att hinta till vad som komma skall.


jamen precis. sånt som är skrivet för längesen känns lite drygt att gå igenom men nu är det ju nya tag så nu tycker jag faktiskt att folk borde tänka sig efter så de inte spoilar. det är astrist att bli spoilad faktiskt.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav caffeineaddict » sön sep 10, 2006 23:36

Som sagt, du har helt rätt och jag tycker vi ska vara försiktiga med sådant. Det är extra svårt just i första avsnittet/avsnitten, men det är klart att vi ska sköta det så att ingen känner sig spoilad om de kommer in hit och inte har sett nåt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » mån sep 11, 2006 0:03

Gawd, efter Caffes långa harangljerande, hur ska man egentligen våga tillägga något?!

caffeineaddict skrev:* Eventuell Pilot-nitpick #2: Giles som slänger upp VAMPYR-boken på det där viset utan att kolla noggrannare vem hon är först. Först kändes det bara... fel, men sen kom jag att tänka på att det här är nog faktiskt ett större ögonblick för Giles än vad det är för Buffy. Så vitt vi vet har han aldrig haft hand om en slayer tidigare, så det här är för honom början på det han tränat hela sitt liv för. Jag kan nog tro att han skulle vara så hetsig.

Jag älskar hans entusiams när han slänger upp boken på bordet - för mig är den reaktionen väldigt Giles-ig. Speciellt om man, som sagt, förutsätter att det är något han tränat för och sett fram emot.

* "Go ahead. Prepare me."

Den här repliken skrev jag också ner i anteckningsblocket. Bra grejer.

Nåväl. Det här är min första ordentliga omitt. Jag har sett hela serien en gång, skulle tro att jag sett en majoritet två gånger, plus ett gäng avsnitt som rullat framför mina ögon mer än så, men en regelrätt från 1 till 144-omtitt? Första gången. Och jag kände mig ruskigt exalterad redan innan jag hunnit trycka på play - håren på mina armar? Rakt upp. I löööv this show sooo much.

Och nu, lösryckt dravel direkt (fast omskrivet... och tillagt... men vatusan, ni hajjar vad jag viskar) från mitt anteckningsblock:
Riktigt bra teaser. Det har jag nog inte tänkt på förut. Sätter stämning, visar att inget i den här serien nödvändigtvis är vad det verkar (damnit, jag hade velat parafrasera ett citat från Skenbart här, men är inte karlslok nog att komma ihåg den enkla lilla meningen nu), och klipper i rätt ögonblick innan orgel och vargyl kommer igång.

Saker som är charmiga:
Xanders skateboard.
Buffys kläder (jag vet att det ska vara sexigt och publikdragande, men i sken av hur välklädd hon blir i senare säsonger, är det mest bara sött. And I lööövs it)
Flutie.

Har inte Cordy en ovanligt gnällig röst här? Den blir definitivt bättre sen, men nu... lite irriterande. Annars är hon värd guld redan här, fast det gäller iofs för flera karaktärer. Undrar hur mycket av det som beror på att det funkade redan i piloten, och hur mycket som beror på att vi vet hur bra det blir.

Willow - :lovebunny:

Biblioteket - det kändes som att komma hem igen. Jag ser riktigt fram emot alla exposition scenes.

Produktionskvalitén må ligga långt under senare säsongers nivå, men redan i de första avsnitten är mångbottnigheten verkligen där, och det är så uppenbart att de genreblandningen är en av seriens grundstommar. Och jag älskar att återupptäcka det nu.

Buffys leende när hon för andra gången, vid bardisken på The Bronze, säger till Willow att hon kommer tillbaka om en minut. Det är förbonkat härligt och ett av alla dom där små minerna, och blickarna, som skådespelarna gör mer eller mindre i förbifarten genom hela serien, och som jag är fruktansvärt förälskad i.

En fråga... det där om att en slayer ska lära sig hur man känner en vampyrs närvaro, är det något dom rört vid senare i serien? Det känns som om en möjlig variant av magontet från Buffy the Movie, som droppades efter piloten. Eller?

Slut anteckningsbok.

Det här var kul. Och svårt att behöva vänta ett dygn på nästa. Jag är ordentligt pepp för omkollen, mer nu än innan dagens avsnitt. Och jag älskar det!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån sep 11, 2006 0:12

adolvsson skrev:Gawd, efter Caffes långa harangljerande, hur ska man egentligen våga tillägga något?!


Genom att INTE läsa de andras inlägg innan du skriver ditt eget. Det var så jag gjorde (därför det blev så långt...).

Och det är och ska fortsätta bli helkul att läsa dina kommentarer, mitt hjärta. Särskilt eftersom det som sagt är din första riktiga omtitt (förutsatt att jag ser varenda avsnitt blir det ju trots allt min, herrejösses, femte omtitt rätt igenom... Så jag har nog inte riktigt samma spänning och längtan längre, särskilt eftersom jag såg så många avsnitt senast i våras).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » mån sep 11, 2006 0:19

caffeineaddict skrev:Genom att INTE läsa de andras inlägg innan du skriver ditt eget. Det var så jag gjorde (därför det blev så långt...).

Det gjorde iofs jag, men jag lyckades ändå vara hyfsat trogen mina anteckningar. Det enda var att de notiser som rörde dina citat hamnade på annan plats.

Fast i fortsättningen ska jag inte fuskelilura.

Och det är och ska fortsätta bli helkul att läsa dina kommentarer, mitt hjärta.

You and me both, sweet biscuit. Jag vart nog lite skeptisk från början, tvivlandes på min förmåga att känna om jag har något att tillföra, speciellt efter hur mycket man diskuterat serien, men det ska nog gå bra. Blev ju ändå ett fylligt inlägg idag.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » mån sep 11, 2006 4:59

Oj, jag har kanske varit lite för ambitiös. Först såg jag avsnittet och antecknade. Sen läste jag manuset. Sen såg jag avsnittet en gång till, med lågt ljud, och läste manuset samtidigt - för att jämföra. :eek: I'm such a nerd.

Det blir lite dubbel effekt när jag ser WTTH nu. Å ena sidan blir jag nostalgisk och uppskattar därmed det mesta mycket mer, och å andra sidan försöker jag se mer objektivt på avsnittet och då visar sig rätt många brister. Mycket är over the top och melodramatiskt. Och vissa scener/dialoger kunde vara bättre skrivna. Till exempel när Buffy och Giles är på Bronze och ser att det är Willow vampyren är med:
Giles: Isn't that...
Buffy: Willow.
Giles: What is she doing?
Buffy: Seizing the moment.

Problemet med det utbytet är Giles repliker, de fick mig att grimasera lite. "'What is she doing?'"? Det är uppenbarligen en replik som endast är där för att Buffy ska kunna svara "Seizing the moment" (som återkopplar till hennes och Willows tidigare samtal, och det är ju bra). Sen kan man argumentera för att det är Giles som är Gilesig, men det ger intrycket av att det är klumpigt gjort när en replik är så övertydligt verktygig. Såna smådetaljer i vissa dialoger stack ut lite i mina ögon.

Hihi, jag dissar Joss skrivande. Känns konstigt. Men det mesta i avsnittet är ju ändå på Joss-the-genious-nivå. Handlingen och karaktärerna och blandningen av genrer... lekandet med det engelska språket... osv. Joss. :lovebunny:

* Teasern är en mycket bra början. Vi kastas mitt in i spännande handling. Det är så mycket som sägs direkt, som ett litet budskap om vad serien är... Att man inte vet vad man ska förvänta sig, fördomar som vänds upp och ned. Man får ju tänka på att det här spelades in -96 också.

* Passande låt när Buffy går mot skolan och vi möter Xander, Willow och Jesse för första gången. "Antiheroes"... 8) Jag tyckte det var kul och intressant att läsa i manuset hur de beskrivs första gången vi ser dem:
XANDER, dressed with the shaggy indifference common to skateboarders. He is bright, funny, and will one day be suave and handsome. Till that day arrives, he'll do the best he can with bright and funny.

WILLOW. She is shy, bookish, and very possibly dressed by her mother. The intelligence in her eyes and the sweetness of her smile belie a genuine charm that is lost on the unsubtle high school mind.

JESSE, their bud. He is a little more awkward than Xander, a little less likely to become a lady killer in his later years.

(spoiler 1x02) Man kan ana att Joss flinade lite smått när han skrev sista delen av Jesses beskrivning...

* Åh, en av mina absoluta favoritscener i WTTH är den inne på rektorns kontor. Dels för att Flutie är så härlig och dels för att blandningen är så snyggt gjord med både introduktion (Buffys bakgrund) och humor (Flutie som tejpar ihop hennes papper igen!). Här hittade jag dessutom en liten pärla i manuset - en bortklippt del av en av Fluties repliker:
I avsnittet: "Buffy. Don't worry. Any other school, they might say 'watch your step', or, 'we'll be watching you'. But that's just not the way here."

I manuset: "Buffy. Don't worry. Any other school, they might say 'watch your step', or, 'we'll be watching you' or, 'get within a hundred yards of the gym with a book of matches and you'll grow up in juvie hall' but that's just not the way here."

:D

* En del av lärarens diskret humoristiska föredrag om Pesten var också bortklippt från avsnittet:
"The plague was first found in Asia, and a Kipchak army actually catapulted plague-infested corpses into a Genoese trading post. Ingenious."
Jag älskar hennes ordval när hon pratar om det: "the fun part of the Black Plague is...", "And this popular plague..." :D

* Introduktionen av Cordelia Chase är ju rätt klockren. Hon möjliggör dessutom för Buffy att tidigt välja bort det populära gänget och istället söka sig till Willow (och därmed även Xander och Jesse). (spoiler säsong 1) Vi hade nog fått en väldigt annorlunda serie om man valt att ge Buffy samma roll som i filmen, en populär cheerleader. Det är så man vill krama Cordy för att hon visade sina bitchiga sidor mot Willow så tidigt, inför Buffy. Eftersom det är ett pilotavsnitt och allt ska presenteras är det integrerat i scenerna med Cordelia också. Över huvud taget används Buffys roll som ny elev till max för att leverera information till både henne och oss tittare.

* Första mötet med Giles. Aww. Från manuset:
He is British, of middle age, with a quiet intensity.
Kort och koncist. Haha, jag ser att jag har antecknat: "Virrig, mystisk."

* Scenen med tjejerna i omklädningsrummet. Här skrattade jag högt åt en replik från en annan förbipasserande tjej (Girl #2), som jag nog inte lyssnat så noga på tidigare:
Girl #1: "And what kind of name is Buffy?"
Girl #2: "Hey, Aphrodesia."
Girl #1: "Hey."

Och även om scenen i övrigt känns ganska cheesy, så måste jag skratta åt en Joss-kommentar i manuset också:
Two girls approach their lockers, talking. They begin undressing (just shoes and coats and stuff. Get your mind out of the gutter.)


* En stor vändpunkt är det jag nämnde högre upp med att Buffy söker sig till Willow. Xanders replik när han lämnar tillbaka pålen är nog min favorit i avsnittet:
"And returning this. The only thing I can think is that you're building a really little fence."

Hur Nick Brendon levererar repliken samtidigt som han tittar på pålen får mig att skratta högt varje gång jag ser det. :D :D :D

* Regimässigt är avsnittet lite sisådär. Jag blir lite kluven mellan att uppskatta seriens speciella look, att de ändå gjort så mycket med så låg budget, och klumpiga grejer som den övertydliga inzoomningen på Buffys ansikte för att markera hennes reaktion när Cordelia berättar om den döde killen. När kameran märks för mycket (på ett osmidigt sätt) tar det mig ur historien, och det är ju mindre bra.

* Oooh, en hel scen som är klippt från avsnittet! Det är en scen med Buffy och rektorn, Flutie. Den skulle vara mellan att hon får veta om den döde killen i omklädningsrummet och att hon bryter sig in där för att undersöka. Flutie kommer precis ut därifrån och träffar på Buffy utanför:
Flutie: "Oh! Buffy! Uh, what do you want?"
Buffy: "Um, is there a guy in there that's dead?"
Flutie: "Where did you hear that? Okay. Yes. But he's not a student! Not currently."
Buffy: "Do you know how he died?"
Flutie: "What?"
Buffy: "I mean -- how could this have happened?"
Flutie: "Well, that's for the police to determine when they get here. But this structure is safe, we have inspections, and I think there's no grounds for a lawsuit."
Buffy: "Was there a lot of blood? Was there any blood?"
Flutie: "I would think you wouldn't want to involve yourself in this kind of thing."
Buffy: "I don't. Could I just take a peek?"
Flutie: "Unless you already are involved..."
Buffy: "Never mind."
Flutie: (being nicer) "Buffy, I understand this is confusing. You're probably feeling a lot right now. You should share those feelings. With someone else."

En scen som säger en hel del om rektorn och hans inställning till eleverna och skolan. Antar att den dessutom skulle visa på hur Buffy direkt stämplats som "troubled", med tanke på repliken "Unless you already are involved..."

* (spoiler 1x02) Första beskrivningen av Angel i manuset: "ANGEL is strikingly handsome, with intelligence and a kind of distance in his eyes. Moves with a fighter's grace." Men visst får man skratta åt hans intetsägande, mystiska repliker... och att David ser så ung ut.

* Cordelias mobiltelefon, som hon plockar upp efter incidenten på Bronze. :D Klassisk tidsstämpel, som Joss undvikit i manuset men som finns med i avsnittet.

* (spoiler 1x02) Första beskrivningen av The Master i manuset: "It is THE MASTER, the most powerful of vampires. Born Heinrich Joseph Nest (some six hundred years ago,) he wears a vagely SS-like outfit. What he does not wear is anything resembling a human face. He is as much demon as man."

Sen finns det en hel massa mer att säga om karaktärerna och denna start på serien, men jag väntar väl med det tills nästa avsnitt. Så inlägget inte blir alltför långt. Hehe, jag har bokstavligt talat blivit rödhårig under tiden jag har sett/läst/skrivit det här. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav adolvsson » mån sep 11, 2006 7:23

Glorificus skrev:Oj, jag har kanske varit lite för ambitiös. Först såg jag avsnittet och antecknade. Sen läste jag manuset. Sen såg jag avsnittet en gång till, med lågt ljud, och läste manuset samtidigt - för att jämföra. :eek: I'm such a nerd.

:lovebunny:

Häftig läsning, fröken.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Ruccola » mån sep 11, 2006 8:51

Absolut, mycket bra jobbat!
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Sundbyberg

Inläggav madskellig » mån sep 11, 2006 9:27

Glorificus skrev:Oj, jag har kanske varit lite för ambitiös. Först såg jag avsnittet och antecknade. Sen läste jag manuset. Sen såg jag avsnittet en gång till, med lågt ljud, och läste manuset samtidigt - för att jämföra. :eek: I'm such a nerd.


Jag är imponerad :D Otroligt underhållande läsning!
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Velnor » mån sep 11, 2006 9:53

du har för lite att göra, Glorificus. :rolleyes: mjäe, trevlig läsning iaf.
Velnor
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 feb 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron