1x12 Prophecy Girl

Här pratar vi mest om Säsong 1

BRA!

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
4
7%
8
14
23%
9
26
43%
10
15
25%
 
Antal röster : 61

Inläggav madskellig » tor sep 21, 2006 22:41

Prophecy Girl är det bästa avsnittet under S1 utan tvekan, och det kan krossa många avsnitt från andra säsonger. Första halvan är bäst, men hela avsnittet har stunder då det är underbart.

Jag älskar början med Buffys slowmotion fight med Vampyren, underbart då man ser hans leende försvinna och hennes börja.

Bäst:
I don't care! ...I don't care. Giles, I'm sixteen years old. I don't wanna die.

Hela den scenen är så himmla bra skriven och spelad, fantastisk. Buffy vill kunna vända ryggen åt allt men kan inte, och det är så hjärtslitande att se henne slitas mellan besluten.

Xanders scener med Angel är väldigt bra, Angel verkar i stort sett vara beredd att ge upp, men Xander är hela tiden fast besluten att något måste göras.

Avsnittets bästa Xander citat:
I'm sorry, calm may work for Locutus of the Borg here, but I'm freaked out, and I intend to stay that way.


Skoj att alla karaktärer får så pass mycket utrymme som de får, avsnittet känns längre än ca 40 minuter, på ett positivt sätt. Dom har lyckats få med mycket.

Sure! We saved the world. I say we party ...I mean, I got all pretty.


I love it.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Nyx » tor sep 28, 2006 22:25

gollum skrev:Jag hade förberett mig för att göra noteringar men avsnittet sög in mig i det på ett sätt som gjorde att inget blev noterat.

Det var precis det här jag upplevde och ville kommentera den här gången när jag såg Prophecy Girl. Det händer liksom någonting mystiskt och magiskt i det här avsnittet. Efter en liten stund sugs man in och engagerar sig för allas välgång på ett sätt som i alla fall inte jag har gjort tidigare under säsong 1. Det är svårt att sätta fingret på vad det är men jag är benägen att kalla det Joss-faktorn. Jag tror att den utgörs av en kombination av skickligt skriven dialog med starka känslomässiga, dramatiska element, ett något högre tempo i berättandet än tidigare och ett användande av kameravinklar och klipp som är lite mer ambitiöst än vi sett hittills. Jag försökte men ser nu att nä, det går inte att säga vad det är som gör att Prophecy Girl höjer angelägenhetsgraden så anmärkningsvärt. Man kan bara konstatera att det sker och att åtminstone jag tycker väldigt mycket om det.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » mån okt 16, 2006 17:45

Riktgt bra avsnitt. Gillar speciellt "I don't wanna die"-scenen och Angel-Xander-scenerna.
Angel är väldigt lam här. Varför gör han inte mer för att hjälpa Buffy? Känns okarakteristiskt. Men det blir ju bra drama för all del...
Det känns nästan som ett dubbelavsnitt med allt som händer. Och det är en fin klänning. Fast jag tycker hon är snyggare när hon är rufsig, våt och lite skitig i sin fina klänning. :)
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav latarmig » sön jan 14, 2007 6:19

Buffys leverans av repliken "I don't care! I don't care." hör till de allra bästa i hela buffyverse. På rak arm kan jag inte komma på någon annan som slår den. Oavsett mitt erkänt dåliga minne så är det just i det ögonblicket serien förvandlas från en bra TV-serie till vad den sedan skulle bli. Skillnaden i hur hon säger det första och andra gången får vartenda hårstrå på kroppen att ställa sig på ända, och ögonen fuktas obönhörligen. Nu är det inte på skoj längre, nu är det allvar.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Capt. Peroxide » lör apr 07, 2007 16:50

Ja, det är ett förvånansvärt bra avsnitt för att vara första säsongen. Tänk vad bra det hade varit om de kunnat lika mycket som i tredje säsongen (den första riktigt lysande imo). Det görs en hel del misstag, framför allt hela scenen med ormarna i biblioteket som bara känns fånig och dåligt spelad.

(spoiler The Zeppo) Det är i och för sig kul att de refererar till den scenen i The Zeppo sedan. Är det inte rentav samma monster?
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Mush » fre apr 13, 2007 3:11

En 9 får det bli. En av favoriterna men jag önskade att fighten mellan Buffy och Mästaren hade varit längre samt "power" i.
Mästaren är för stel, något han inte borde vara.

Allting var så bra i den här delen, hur rädd Willow blev när eleverna låg döda. Tyckte det var en stark scen och sen då Buffy hör på Giles och Angel diskutera hennes öde.

Jag gillar Prophecy Girl för den är väldigt mörk plus dens handling.

Haha, "Country music, the music of pain" XD
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav AKS » tis maj 22, 2007 22:25

Ja, detta är ett jättebra Buffyavsnitt. Det är ju inte i närheten av avsnitt som Passion, Becoming, The Gift o.s.v., men jag tycker att det berör. Som nämns tidigare så levererar SMG repliken "I don't care! I don't care." på ett väldigt bra sätt.

Gillar att Cordy ser till att göra nåt riktigt bra också. Och Xander ser till att rädda livet på Buffy. *Alla* hjälper till. Nice.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav makane » mån sep 15, 2008 20:13

Definitivt bästa avsnittet i säsongen. Men säsongen har faktiskt varit bättre än jag mindes den. Även om det som sagt fortfarande finns avsnitt som jag tycker är riktigt dåliga.

Älskar hur Buffy tappar fattningen när hon får veta att hon ska dö framför Giles och Angel. Hur hon i panik ber Joyce att de ska åka iväg på en mamma-dotter weekend. Och hur hon sedan bara accepterar sitt öde.

Lite undrar jag ju hur hennes vackra vita klänning inte har minsta lilla smutsfläck efter att hon drunknat och slagits med The Master 2 gånger... men den är ju vacker. ;)

Något som störde mig under hela säsongens gång är att de vid 3 olika tillfällen gett Buffy 3 olika födelseår. Första två gångerna är i avsnittet med "Malcolm", Willows nätdejtingdemon. Då står det på informationen killarna får upp på datorn, först att hon är född -80 och sedan -79 (eller om det var tvärtom). Sedan i ett annat avsnitt när man får se hennes gravsten (Nightmares?) står det -81. Ska det vara så svårt att fatta ett sådant beslut och hålla sig till det?
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav Tam » tis sep 16, 2008 1:31

makane skrev:Något som störde mig under hela säsongens gång är att de vid 3 olika tillfällen gett Buffy 3 olika födelseår. Första två gångerna är i avsnittet med "Malcolm", Willows nätdejtingdemon. Då står det på informationen killarna får upp på datorn, först att hon är född -80 och sedan -79 (eller om det var tvärtom).

Du förstår, Moloch sysslade inte bara med att lägga in nazipropaganda i uppsatser. Han bytte också födelsedatum och årskurs på eleverna i skolregistret. Den lymmeln.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav makane » tis sep 16, 2008 21:40

Tam skrev:Du förstår, Moloch sysslade inte bara med att lägga in nazipropaganda i uppsatser. Han bytte också födelsedatum och årskurs på eleverna i skolregistret. Den lymmeln.

Aaaah ;)
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav gaspode » mån jan 26, 2009 0:50

Åh, Prophecy Girl. Det är riktigt fantastiskt.

"Stop looking at my neck. I told you to eat before we left."

"Buffy: I don't care! I don't care. Giles, I'm sixteen years old. I don't wanna die."

Alla scener är i princip bra, och det händer viktiga saker mest hela tiden.
Det är jätteroligt och det är jättesorgligt och helt enkelt buffy hela vägen.

Förutom kanske
I have no breath.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » ons mar 04, 2009 22:50

gaspode skrev:Förutom kanske
I have no breath.


Det roliga är ju att (spoiler säsong 2) de mer eller mindre gör samma misstag i Becoming. Spike *kväver* Drusilla :rolleyes:

Den här är fin också (nu låter jag ironisk pga det jag skrev där över - men alltså, den *är* fin), som spelas i avsnittet:


"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » ons mar 04, 2009 23:12

HeY skrev:
Det roliga är ju att (spoiler säsong 2) de mer eller mindre gör samma misstag i Becoming. Spike *kväver* Drusilla :rolleyes:

Nej då, han klämmer åt halspulsådern. :)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav HeY » ons mar 04, 2009 23:15

Rombat skrev:
HeY skrev:
Det roliga är ju att (spoiler säsong 2) de mer eller mindre gör samma misstag i Becoming. Spike *kväver* Drusilla :rolleyes:

Nej då, han klämmer åt halspulsådern. :)


Är det det han gör!? Har jag fattat fel... elr, har det någon betydelse för en vampyr vad han klämmer på?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » ons mar 04, 2009 23:25

Tekniskt sett borde det väl inte ha det; hon behöver ju varken andas eller ha blodomlopp.

Den bästa förklaringen jag har hört är att han klämmer åt en nerv, Spock-style. Nerver har vampyrer i alla fall.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » tor mar 05, 2009 1:46

A bear skrev:Tekniskt sett borde det väl inte ha det; hon behöver ju varken andas eller ha blodomlopp.

Den bästa förklaringen jag har hört är att han klämmer åt en nerv, Spock-style. Nerver har vampyrer i alla fall.


Aj aj. Undra om det kändes som änkestöten. Hmm.... fast... huvudet innerveras väl av kranialnerverna, som kommer utifrån skallen, inte från ryggmärgen. Alltså borde inte en eventuell nervklämning i halsen fått honom att svimma utan snarare gett honom sensationer ut i armarna... hmm...*tänker* Om det inte var vagusnerven som styr inälvorna parasympatiskt, om man klämmer jättehårt. Jag tror inte att det går. Men det borde ändå inte spela någon roll, för en vampyr i alla fall. It makes no sense! :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav MissKittyFantastico » tor mar 05, 2009 1:56

Nörd.

:lovebunny:
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav A bear » tor mar 05, 2009 2:00

Antyder du att Star Trek är orealilstiskt?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » tor mar 05, 2009 9:22

A bear skrev:Tekniskt sett borde det väl inte ha det; hon behöver ju varken andas eller ha blodomlopp.

Den bästa förklaringen jag har hört är att han klämmer åt en nerv, Spock-style. Nerver har vampyrer i alla fall.

Blöder dom har dom cirkulation, sådeså.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tinwiel » tor mar 05, 2009 14:22

A bear skrev:Antyder du att Star Trek är orealilstiskt?



Nej då, såklart Star Trek har rätt, jag har fel. Jag kanske glömde någon nerv. Eller så är det sympatiska nerver som går nerifrån och upp. Eller så ser nervsystemet annorlunda ut på vampyrer, det är inte helt omöjligt. Vampyrer har blod i alla fall. Men de behöver inte syre. Kanske det är något annat mystiskt i blodet som en vampyrhjärna behöver så när blodtillförseln stryps så svimmar de? Men det blir ingen permanent skada liksom. För att de är vampyrer och odödliga. Hur pass skadad kan en vampyr bli egentligen? Jag antar att degenerativa sjukdomar inte drabbar dem, men mekaniska skador då? Om någon hugger av dem ryggmärgen, kan de ändå gå?

Det är saker man kan fundera på....


Edit: Aha! Från wikipedias sida om vulcan nerve pinch.

In reality, there is something similar. It is possible to lose consciousness when pressure is applied to the vagus nerve in the neck. This can occur through internal stimulation such as vomiting, or it is a on-the-field treatment for people who have tachycardia. Since the vagus nerve directly influences the heart, a massage on it does slowly decrease the heartbeat rythm. However violent hits to the vagus nerve can cause (in weaker hearts) heart failure completely.


Hmm.. fast då är vi ju tillbaks till det där med syre och blodomlopp igen, och inte nerver.... :rolleyes:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » tor mar 05, 2009 14:58

När du blir vampyr kanske delar av blodådrorna förvandlas till nerver.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » tor mar 05, 2009 15:09

Hmm ja kanske. Eller något helt annat.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » tor mar 05, 2009 15:14

De får ju nya muskler i pannan som gör att de kan rynka sig ordentligt. Och nya tänder. Och blodförtunnande som gör att det fortsätter rinna utan hjärta.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » tor mar 05, 2009 16:23

Svällkroppar.

Drusillas hals är egentligen ett skaft med svällkroppar.


Drusillas huvud är ett ollon.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tinwiel » tor mar 05, 2009 16:53

noike skrev:De får ju nya muskler i pannan som gör att de kan rynka sig ordentligt. Och nya tänder. Och blodförtunnande som gör att det fortsätter rinna utan hjärta.



Sant. Nya muskler kräver nya nerver eller omorganisation av de gamla. Superstarka och snabba blir de ju också. Någon typ av fungerande blodomlopp måste de ju ha, delvis kan väl blodet pressas fram av muskelkontraktioner, men utan att hjärta som slår så blir det ju ingen kraft i omloppet. Allt blod i benen eller?

Undra om Joss har tänkt på alla de här sakerna? :D Det är säkert som Rombat säger. Alla är ollon?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Garim » tor mar 05, 2009 18:13

Tinwiel skrev:Alla är ollon?

Nu kom jag att tänka på (spoiler säsong 6) Doublemeat Palace:P
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Echolls » tis okt 13, 2009 14:55

Jättebra avsnitt, snäppet bättre än Angel. "I don't care"-scenen är bäst. En annan favorit är Buffy och Xander på bänken, Xander gör det riktigt bra där och jag tycker så synd om honom. Buffy och Willow på Willows säng är väldigt bra också. Och så är det kul att få några scener med bara Xander och Angel.

Jag gillar Joyce mycket hittills, hon är så mysig på nåt sätt.

Pianoversionen av themelåten i slutet är jättefin.

Det finns inget jag stör mig på i avsnittet (förutom "I have no breath"-grejen). Inte ens The Master som jag inte gillar annars, han är helt okej här.

Favoritcitat:
Xander: You were looking at my neck.
Angel: What?
Xander: You were checking out my neck! I saw that!

Betyg: 8

Topp 5 s1:
1. Prophecy Girl
2. Angel
3. Nightmares
4. The Puppet Show
5. Out of Mind, Out of Sight

Snittbetyg på säsongen: 5,5

Allt som allt så var s1 bättre än jag mindes den, men nu ser jag verkligen fram emot s2 och Spike!
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron