Vad tycker du om säsong 1?

Här pratar vi mest om Säsong 1

Hur många poäng ger du säsong 1?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
1
2%
5
3
6%
6
14
27%
7
17
33%
8
6
12%
9
3
6%
10
7
13%
 
Antal röster : 52

Inläggav CheeseGuy » mån okt 11, 2004 21:29

Förlåt. :P

Jag håller med om att det är svårt att jämföra den med de andra säsongerna. Men den är ändå, eh, minst bra :)

EDIT: Egentligen kanske jag skulle ha skrivit "orättvist" istället för svårt. Frågan är hur den hade sett ut om det hade varit 22 avsnitt.
Senast redigerad av CheeseGuy mån okt 11, 2004 21:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » mån okt 11, 2004 21:33

CheeseGuy skrev:Prophecy Girl är egentligen det enda avsnittet som är jämförbart (och det är knappt) med de bättre avsnitten i S2-7.
Det betyder att det ändå är riktigt bra om det kan bedömas (även om knappt) tillsammans med de bästa från resten av serien.

Personligen så tycker jag att första halvan av S2 är betyderligt svagare än S1.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » mån okt 11, 2004 21:38

noike skrev:Personligen så tycker jag att första halvan av S2 är betyderligt svagare än S1.


Instämmer till fullo! Jag har märkt det när jag har börjat titta om nu. S1 flöt ändå på, jag ville hela tiden titta och fann mycket mer substans i avsnitten under återtitten än vad jag gjorde första gången vilket gjorde att S1 lyftes kraftigt. Jag har inte alls upplevt samma lyft för många av de inledande avsnitten ur S2.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav CheeseGuy » mån okt 11, 2004 21:42

noike skrev:
CheeseGuy skrev:Prophecy Girl är egentligen det enda avsnittet som är jämförbart (och det är knappt) med de bättre avsnitten i S2-7.
Det betyder att det ändå är riktigt bra om det kan bedömas (även om knappt) tillsammans med de bästa från resten av serien.

Personligen så tycker jag att första halvan av S2 är betyderligt svagare än S1.


Jag menade de bästa avsnitten i varje säsong. Jag kan väl säga att den skulle platsa på en Top 30-lista.

Den första halvan av S2 har When She Was Bad, Scool Hard, Halloween, Lie To Me, The Dark Age och What's My Line (1 & 2) som alla, IMO, är bättre än alla säsong 1-avsnitt (undantaget Prophecy Girl och möjligtvis Angel och WTTHM). Så jag kan inte riktigt hålla med.

EDIT: Däremot håller jag med Tob. Det är inget bra flyt, och det finns några riktiga bottennapp ("Some Assembly Required", "Inca Mummy Girl"). Men det är nog viktigast första gången man ser avsnitten.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Ai » sön dec 19, 2004 13:44

Nu har jag sträcktittat igenom s. 1. Det var ett tag sen och rätt så nostalgiskt. Innan jag börjar den lite längre harangen av inlägget, en liten anekdot jag upptäckte:
i tråden för I robot..., caffieneaddict skrev:På Molochs skärm står det att hon är född 80-10-24, men enligt texten på Fritz (LOL!) skärm är hon född 79-05-06. Och det ska vara samma grej de tittar på. Huh?

Min teori: när avsnittet spelades in så skulle det stå att Buffy var född 79 så att åldern blev rätt, men när avsnittet sedan försenades mer än ett halvår så fick de ändra i efterhand så hon var född 80 istället, men de missade att göra det på Fritz (LOL!) skärm. Eller så kunde de helt enkelt inte få tillbaka skådisen som dyker upp i samma bild.


...dessutom så står det på hennes gravsten i Nightmares att hon är född 1981. :D

Precis som många andra redan påpekat så är ju första säsongen den mest ojämna. Verkliga toppar och avgrundsdjup. Mer än någon annan säsong senare känns det som en renodlad highschool-serie i skräck-genren. Monstrena är lite sämre, morphningarna lite uslare och många av karaktärerna mer tvådimmensionella än vad dom blir senare. Det är i den här säsongen David Boreanaz verkligen goes to town med ryckande läppar och nervöst svängande armar. Tack och lov jordade han sig lite mer fortsättningsvis, även om tendenserna kan ses i vissa Angel-avsnitt också...

Men bra då?
Amy dyker upp för första gången.
[BtVS tom s. 7]Alltid kul att kunna sitta och filofisera över i hur många år den karaktären nämns och sen också dyker upp igen när man tittade på The Witch.
The Pack! Jag måste nog påstå att det är ett av mina favoritavsnitt faktist - inte bara i första säsongen, men totalt. För alla killar som inte tror på att attityd kan räcka långt - titta på Xander i det här avsnittet! Normalt är han inte min typ alls - men med en liten dos hyena i sig blir han rååååsexig!!! :D Powerwalk över campus.... nice.
Out of Mind Out of Sight. Normalt ingen favorit, men nu upptäckte jag ju att det var Clea DuVall som spelade Marcie Ross - samma tjej som gör Sophie i Carnivàle!
Sen Prophecy Girl. Ännu ett avsnitt som kommer bland dom bästa totalt bland alla 144! Scenen i biblioteket skär i hjärtat varje gång och SMG är verkligen på topp:

Buffy: So that's it, huh? I remember the drill. One Slayer dies, next one's called! Wonder who she is. (to Giles) Will you train her? Or will they send someone else?
Giles: Buffy, I...
Buffy: They say how he's gonna kill me? Do you think it'll hurt?
(Tears are flowing freely from her eyes. Angel tries to hug her, but she puts up her hands and quickly steps away.)
Buffy: Don't touch me! (to Giles) Were you even gonna tell me?
Giles: I was hoping that I wouldn't have to. That there was... some way around it. I...
Buffy: I've got a way around it. I quit!
Angel: It's not that simple.
Buffy: I'm making it that simple! I quit! I resign, I-I'm fired, you can find someone else to stop the Master from taking over!
Giles: I'm not sure that anyone else can. All the... the signs indicate...
Buffy: The signs? (throws a book at him) READ ME THE SIGNS! (throws another one) TELL ME MY FORTUNE! YOU'RE SO USEFUL SITTING HERE WITH ALL YOUR BOOKS! YOU'RE REALLY A LOTTA HELP!
Giles: No, I don't suppose I am.
Angel: I know this is hard.
Buffy: What do you know about this? You're never gonna die!
Angel: You think I want anything to happen to you? Do you think I could stand it? We just gotta figure out a way...
Buffy: I already did. I quit, remember? Pay attention!
Giles: Buffy, if the Master rises...
Buffy: I don't care! (calms down) I don't care. Giles, I'm sixteen years old. I don't wanna die.


Det var nog allt jag ville säga just nu.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » sön dec 19, 2004 13:55

Ai skrev:The Pack! Jag måste nog påstå att det är ett av mina favoritavsnitt faktist - inte bara i första säsongen, men totalt. För alla killar som inte tror på att attityd kan räcka långt - titta på Xander i det här avsnittet! Normalt är han inte min typ alls - men med en liten dos hyena i sig blir han rååååsexig!!! :D Powerwalk över campus.... nice.


Kanske inte ett favorit avsnitt vad det gäller alla säsonger men definitivt ett riktigt bra avsnitt och bland de bästa s1, avsnittet har en rejäl dos mörker för att vara s1 och det banade väg för senare säsonger (fö är det ju Joss favorit avsnitt bland de han inte har skrivit själv) ... powerwalken är som sagt lysande.
Senast redigerad av VelocityBoy sön dec 19, 2004 13:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » sön dec 19, 2004 13:57

Jag måste nog säga att jag är svag för Xander-centrerade avsnitt. Han har sin tumme rätt in i min soft-spot. ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » sön dec 19, 2004 14:00

Ai skrev:Han har sin tumme rätt in i min soft-spot. ;)


:?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » sön dec 19, 2004 14:08

Jag avslutade också S1, för några minuter sedan, och även om jag tycker om flera avsnitt (främst PG naturligtvis, men även Nightmares är överjävligt bra, bortsett från smörslutet med baseball-gubben), så känns det så jäkla mycket som en uppvärmning. Förutom PG är det inte riktigt den serie jag älskar och håller så nära hjärtat. Men likväl: många skratt, mycket charm. Nästan så man kan förlåta katastrofala Teacher's Pet och IRYJ.

Ändå en bra säsong, naturligtvis, men alldeles onekligen den minst bra. Ikväll startar jag omtitten av S2. :)

Och Ai, jag tänkte också på datum-missen på gravstenen med. Virrigt.
Senast redigerad av caffeineaddict sön dec 19, 2004 14:10, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » sön dec 19, 2004 14:09

Ai skrev:
Buffy: So that's it, huh? I remember the drill. One Slayer dies, next one's called! Wonder who she is. (to Giles) Will you train her? Or will they send someone else?
Giles: Buffy, I...
Buffy: They say how he's gonna kill me? Do you think it'll hurt?
(Tears are flowing freely from her eyes. Angel tries to hug her, but she puts up her hands and quickly steps away.)
Buffy: Don't touch me! (to Giles) Were you even gonna tell me?
Giles: I was hoping that I wouldn't have to. That there was... some way around it. I...
Buffy: I've got a way around it. I quit!
Angel: It's not that simple.
Buffy: I'm making it that simple! I quit! I resign, I-I'm fired, you can find someone else to stop the Master from taking over!
Giles: I'm not sure that anyone else can. All the... the signs indicate...
Buffy: The signs? (throws a book at him) READ ME THE SIGNS! (throws another one) TELL ME MY FORTUNE! YOU'RE SO USEFUL SITTING HERE WITH ALL YOUR BOOKS! YOU'RE REALLY A LOTTA HELP!
Giles: No, I don't suppose I am.
Angel: I know this is hard.
Buffy: What do you know about this? You're never gonna die!
Angel: You think I want anything to happen to you? Do you think I could stand it? We just gotta figure out a way...
Buffy: I already did. I quit, remember? Pay attention!
Giles: Buffy, if the Master rises...
Buffy: I don't care! (calms down) I don't care. Giles, I'm sixteen years old. I don't wanna die.



För mig en självklar favorit scen i hela serien. Så otroligt skickligt skrivet och hjärtgripande!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » mån dec 27, 2004 7:45

För varje gång jag ser om första säsongen så växer den med en halvmeter. När jag förut kommenterat det här så har förklaringen varit alla karaktärernas oskuldsfullhet kombinerat med att man vet hur de kommer att utvecklas i senare säsonger. Den förklaringen håller fortfarande men jag har nu slagits av en annan tanke. Mina ömma känslor för säsongen har mycket att göra med att jag tycker att Buffy i egenskap av slayer är som bäst här. Så den här säsongen må vara den som kommer sist på listan, men till skillnad från många andra som rangordnat säsongerna har jag inget stort gap mellan denna och nästa, utan den är nästan lika bra som nästkommande säsong.

The slayer i övriga säsonger.
I senare säsonger utvecklas Buffy till att bli för mycket superhjälte där det inte finns några som helst gränser för hennes förmåga, särskilt inte vad gäller hennes förmåga att slåss. Här är hon betydligt mer realistiskt gestaltad. Hon är en människa, starkare än andra i och för sig, men vampyrer och demoner är inte leksaker som hon kastar omkring hur som helst, utan de måste tas på allvar. Det gillar jag.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr_Jack » mån dec 27, 2004 13:11

det är nog den sämsta säsongen, serien verkar inte riktigt hittat sin stil än i den... t ex teachers pet och I, robot... you jane har ingen riktig stil. Det bra med säsongen får jag hålla med latarmigs spoiler.
Mr_Jack
Minion
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 nov 2004

Inläggav Binchy » tor jan 06, 2005 18:14

Första säsongen är kanonbra, och sedan blir det bara bättre. Det var ju denna säsong man fastnade för Buffy the Vampire Slayer. Visst går det upp och ner i kvalitet men det är ju många som skriver avsnitten, och alla kan ju inte vara lika bra manusförfattare som Joss.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav jvc_man » lör jan 08, 2005 11:12

Mycket bra säsong och inledning, får en att verkligen fastna för serien och det blir väldigt svårt att sluta se nästa avsnitt eller sätta i nästa disc när man kollar på säsongen (dvd), ibland blev det 4 - 6 avsnitt per kväll.
Xander o Giles höjer säsong 1 avsevärt, mycket bra insatser av dem båda! 8)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav latarmig » lör jan 08, 2005 13:53

jvc_man: Ser du serien för första gången? I så fall, är du ospoilad?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav jvc_man » lör jan 08, 2005 16:36

latarmig skrev:jvc_man: Ser du serien för första gången? I så fall, är du ospoilad?


Tjena!

Japp, är ospoilad och har sett klart s1 nu och ikväll skall jag börja på s2, så inga spoilers tack! 8)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav latarmig » lör jan 08, 2005 16:51

Underbart. Skriv gärna löpande kommentarer. Det är alltid extra roligt att höra intrycken från den som ser serien för första gången.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » lör jan 08, 2005 17:39

jvc_man skrev:
latarmig skrev:jvc_man: Ser du serien för första gången? I så fall, är du ospoilad?


Tjena!

Japp, är ospoilad och har sett klart s1 nu och ikväll skall jag börja på s2, så inga spoilers tack! 8)


Men du ser s. 1 av AtS på fyran samtidigt?

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav jvc_man » lör jan 08, 2005 18:45

Ai skrev:
jvc_man skrev:
latarmig skrev:jvc_man: Ser du serien för första gången? I så fall, är du ospoilad?


Tjena!

Japp, är ospoilad och har sett klart s1 nu och ikväll skall jag börja på s2, så inga spoilers tack! 8)


Men du ser s. 1 av AtS på fyran samtidigt?


Hejsan, jo det gör jag, vet att Buffy s4 o Angel s1 utspelar sig ungefär samtidigt, men det gör inget, skall endast se Angel s1 på tv4 sedan så köper jag de boxarna nu när de kommer och väntar med dem tills jag é ifatt med Buffy! =)
Ikväll blir det en hel del Buffy s2, det stormar som attans så ut kan man ej gå!

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Re: Vad tycker du om säsong 1?

Inläggav Buffy_4ever » ons dec 28, 2005 13:52

En 8:a
Buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 02 sep 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Forever Chosen » ons feb 22, 2006 17:11

Den första säsongen av Buffy är också den sämsta men fortfarande bättre än säsong 1 av Angel
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav Velnor » lör feb 25, 2006 23:16

Forever Chosen skrev:Den första säsongen av Buffy är också den sämsta men fortfarande bättre än säsong 1 av Angel


buffy s01 är ju en av dom bättre säsongerna 8) håller iofs med dig om att den även är bättre än angel s01
Velnor
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 feb 2006

Inläggav Isabella » tor mar 16, 2006 0:04

Jag tycker det inte är något fel på denna säsong. Bara för kort :/ Okej, Säsong 2 är ju mycket bättre och så. Gav den en 8:a iallfall
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav _lewen_ » ons apr 12, 2006 13:10

:? Ja du... Buffy säsong 1 är väl bra på sitt sätt. Man kommer in i själva handlingen, men de bästa säsongerna kommer ju självklart när de

(Spoiler Säsong 3)bränt ner Sunnydale High till grunden.
Little Strawberry
Användarvisningsbild
_lewen_
Demon Fodder
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2006

Inläggav merl » fre maj 19, 2006 23:16

Efter att ha avslutat min omtitt av säsongen måste jag säga att den gav ett bättre intryck än väntat. Trots frånvaro av riktiga höjdaravsnitt finns många bra avsnitt. Och även de avsnitt man minns som riktigt dåliga innehåller mängder med kul detaljer som i alla fall jag glömmer bort mellan varven.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav eriked » lör maj 20, 2006 14:32

merl: Håller med. Gillade den mer efter omtitt. Kanske för att man lättare kan se bakom många av de usla monstermaskerna.

Min fader tyckte när jag frågade honom att första säsongen var bäst. Han tyckte att dialogerna var bättre. Men det var ett tag sedan jag frågade, undra om han skulle svarat samma idag. Jag håller inte med om detta men s1 är dock rätt härlig.
Senast redigerad av eriked lör jan 06, 2007 22:38, redigerad totalt 1 gång.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav The Ankh » lör maj 20, 2006 16:10

Jag tycker om säsong ett. Den är rolig.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav carre » lör maj 20, 2006 17:49

jag med, den får mig att tänka på blomsterängar och små söta flickor
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Barbie » fre jan 05, 2007 21:06

Klart att S1 kan kännas lite löjlig om man jämför med de sista säsongerna. Men vadå, det är en ändå en perfekt introduktion till serien. Man får lära sig en del om karaktärerna o s v. Joss visste ju inte om det skulle bli S2, så därför blev den inte den bästa säsongen, men som introduktion tycker jag att den duger.
Barbie
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jan 2007
Ort: Göteborg

Inläggav mattek72 » lör jan 06, 2007 0:43

Varken Ai eller Binchy sköter sig här ser jag. Välkommen hit och följ länken.

Presentationslänkar!
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron