Vad tycker du om säsong 1?

Här pratar vi mest om Säsong 1

Hur många poäng ger du säsong 1?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
1
2%
5
3
6%
6
14
27%
7
17
33%
8
6
12%
9
3
6%
10
7
13%
 
Antal röster : 52

Inläggav caffeineaddict » tor jul 08, 2004 23:19

Julie kanske bara hade en dålig dag, eller så passade de helt enkelt inte så väl ihop. Så är det bara ibland. Eller så var Julie fortfarande lite sur och grining över att hon inte fick rollen som Buffy. Eller så var hon kompis med den första Willow-skådisen. Många teorier. Ingen som vet säkert.

Steven S. DeKnight får henne dock att låta som en alldeles underbart snäll person när han beskriver sitt första möte med henne, så åsikterna går tveklöst isär.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Sparvid » fre jul 09, 2004 19:51

caffeineaddict skrev:Eller så var hon kompis med den första Willow-skådisen.
Men var det inte hon som dödade Darla när de möttes, till skillnad från snälla Aly? ;)
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav sus@n » lör jul 17, 2004 17:49

Jag gillar inte mästaren alls, det är det som får mig att inte se om vissa S1 avsnitt alltför många gånger. The Witch går annars helt ok.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » tor sep 16, 2004 20:04

Det har varit ett kärt återseende att se om säsong 1. Trots att det inte är mer än max ett halvår sedan jag startade så var jag nästan nostalgisk när jag skulle starta vissa avsnitt. I förväg så var jag orolig för att om jag verkligen skulle tycka om avsnitten, håller dem verkligen för två tittar utan för den sakens skull bli sega och rent av trista?

Avsnitten håller defintivt, dem blir bättre. Det som karakteriserar många av avsnitten i S1 är dem urbotat fåniga monsterhistorierna. Men under den där fåniga ytan så finns ju karaktärerna och det är mycket enklare att fokusera på dem vid andra titten. Storyn lägger man åt sidan, för allt som oftast så känns den ointressant. Givetvis finns det enstaka delar i själva historien som känns bra, träffsäkra poänger och för det mesta ett mer eller mindre tydligt budskap. Pga detta så blir avsnitten bättre, och självklart intrycket av första säsongen har höjts. Höjs varje säsong med en liknande nivå så vet jag inte vart det bär av.

Genom halvtaskiga effekter, bristande bakgrundsmusik och skådespelare som försöker hitta sina roller skapas en charmig b-serie känsla. Fokusering på charmig.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » tor sep 16, 2004 20:36

Tobbe_E: Jag tycker definitivt att säsong 1 är bra och oavsett när man sett den sist blir man ju nostalgisk - det är början på allt, alla ursprungliga personer och personligheter. Som jag nämnde innan är det mästaren som ofta stoppar mig från att se om säsongen. Mästaren håller inte enligt mig, jag tycker han är halvintressant. Och visst koncentrerar Btvs i första säsongen mycket på monstren och mest 'stand-alone' avsnitt, det är därför serien växer senare.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » tor sep 16, 2004 21:02

Tobbe_E skrev:Det som karakteriserar många av avsnitten i S1 är dem urbotat fåniga monsterhistorierna. Men under den där fåniga ytan så finns ju karaktärerna och det är mycket enklare att fokusera på dem vid andra titten. Storyn lägger man åt sidan


Precis min åsikt. Monsterna bortser jag ifrån, de är så här tidigt i serien fullständigt ointressanta. Det viktiga är personerna (och i viss mån presentationen av buffyverse med dess speciella förhållanden).

Sedan skulle jag vilja karakterisera första säsongen med ordet "oskuldsfull" som är mitt bestående intryck när jag numera ser om den.

sus@n skrev:Som jag nämnde innan är det mästaren som ofta stoppar mig från att se om säsongen. Mästaren håller inte enligt mig, jag tycker han är halvintressant.


Gillar du inte Mästaren? Tycker han är riktigt bra för att vara i första säsongen, det kommer i och för sig bättre Big Bad's sedan, men så illa är han väl ändå inte?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Magga » tis sep 21, 2004 21:51

Gillar säsong 1
bra som första säsong...
särskillt första gången då allt var nytt och så :)
härlig känsla

men kankse nästan bättre andra/tredje gången man såg den... och
har sett de andra säsongerna, för man ser verkligen hur mycket hon vuxit ( inte till längden ;) ) under 7 år.
Användarvisningsbild
Magga
Minion
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 aug 2004
Ort: Åsbro

Inläggav Illyria » sön sep 26, 2004 1:45

Säsong 1 är en klassiker och väldigt bra, ihopbuntat med s2 skulle de lätt kunna toppa min lista över bästa säsong :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Eisa » tis sep 28, 2004 13:07

gillar s. 1...men mer förut innan jag hade sett de följande säsongerna. på den tiden krävde jag ganska lite eftersom det var säsong. 1 som fick upp mina ögon för buffy...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Nightcrawler » fre okt 01, 2004 12:59

Eisa skrev:gillar s. 1...men mer förut innan jag hade sett de följande säsongerna. på den tiden krävde jag ganska lite eftersom det var säsong. 1 som fick upp mina ögon för buffy...


Jo, det är sant och logiskt...Har man inte sett det andra är ju säsong ett grymt bra...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Eisa » fre okt 01, 2004 17:29

*slår sig i pannan*
så dumt, givetvis. mycket dålig förklaring av mig :oops:
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Tob » fre okt 01, 2004 17:33

Jag kan ju säga att jag uppskattade säsong 1 mer efter jag hade sett allt. Eller rättare sagt jag uppskattade den mer andra gången jag såg den.

Mycket tack vare att man uppfattar och uppskattare karaktärerna på ett annat sätt. Sidohistorierna var fortfarande rätt sunkiga.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » fre okt 01, 2004 18:01

Jag håller med Tobbe_E. Säsong ett växer när man har sett mer. Man kan kringgå problemen på ett annat sätt och fokusera sig på det som är bra och kopplingar till deras framtida äventyr.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Eisa » ons okt 06, 2004 9:38

det enda jag faktiskt gillade med säsong 1 var gängets varma humor som jag tyckte gick lite förlorad senare i serien. inte på så vis att manusförfattarna blev tråkiga, utan snarare så att karaktärerna gått igenom så mycket att det satt sina spår.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Jhonny » mån okt 11, 2004 1:57

Jättebra och kul och hela säsongen hade stor variation!
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Pazuzu » mån okt 11, 2004 1:58

Och det bästa av allt, det blir bara bättre från och med nu! :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Koala » mån okt 11, 2004 2:51

Jag gillar första säsongen starkt. Självklart kan de inte dyka lika djupt in på karaktärerna som senare, men tycker att det är en mycket bra seriestart!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Jhonny » mån okt 11, 2004 13:43

blir bara bättre? Det var det tokigaste jag läst idag ^^
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav caffeineaddict » mån okt 11, 2004 15:59

Jhonny: Tro mig, det är en ytterst vanlig åsikt (åtminstone på det här forumet) att S1 är den minst bra av de sju säsongerna.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Jhonny » mån okt 11, 2004 18:44

Mycket möjligt, men det är ju inte säkert att jag tycker som majoriteten ;)
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Eisa » mån okt 11, 2004 19:17

givetvis inte, desto fler avvikande åsikter desto intressantare.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Jhonny » mån okt 11, 2004 20:10

Ja om man nu finner sådant intressant ;) :D
Känns som jag säger emot lite här :P
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav sus@n » mån okt 11, 2004 20:22

Inte bara på det här forumet utan i allmänhet så tycker man att BTVSA är sämst eller delad sista plats.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » mån okt 11, 2004 20:30

Btvs S1 är tveklöst sämst. Serien är fortfarande på en exprimentell nivå, kommer den funka? Sen det faktum att det är den kortaste säsongen, eller enda säsongen som innehåller 12 avsnitt istället för 22 hjälper till mycket. Säsongsarcarna är en viktig del i Btvs, säsongsarcen i S1 får ju ändå sägas vara väldigt svag i jämförelse med senaste säsongers.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav poser » mån okt 11, 2004 20:42

Men säsong 1 har Prophecy Girl.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån okt 11, 2004 20:44

poser skrev:Men säsong 1 har Prophecy Girl.


och The pack och avsnittet med pojken som drömmer och några andra bra det är Buffy fast med några skönhetsfläckar bara :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav CheeseGuy » mån okt 11, 2004 21:18

Visst är säsong 1 sämst. Hela historien med The Master är inte särskilt intressant (för att vara BTVS i alla fall), och utförandet känns ibland rätt fånigt. Sen är det ju mest filleravsnitt, och de är inte alls av samma klass som de i senare säsonger. Och den hade mått bra av en betydligt högre budget. Som tur är så är det väldigt charmigt, och många episoder kan uppskattas av rent nostalgiska skäl :)

Prophecy Girl är egentligen det enda avsnittet som är jämförbart (och det är knappt) med de bättre avsnitten i S2-7.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav poser » mån okt 11, 2004 21:20

Gillar inte att ordet sämst används i Buffy sammanhang. Mindre bra låter bättre. :)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Illyria » mån okt 11, 2004 21:23

I love s1! Faktiskt. Och jag verkar vara en av de få, men samtidigt är den svår att rangordna med resten av säsongerna då den innehåller mycket introduktion och uppbyggnad och dessutom är mycket kortare än resten av seriens säsonger.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav poser » mån okt 11, 2004 21:26

Illyria: Im with you.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron