Vad tycker du om säsong 1?

Här pratar vi mest om Säsong 1

Hur många poäng ger du säsong 1?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
1
2%
5
3
6%
6
14
27%
7
17
33%
8
6
12%
9
3
6%
10
7
13%
 
Antal röster : 52

Inläggav Tob » mån maj 03, 2004 18:31

En stark start och en stark avslutning. Vad finns då där emellan, jo en bunt riktigt usla avsnitt (mer eller mindre). Dock en bra start säsong då karaktäerna introduceras på ett bra sätt.

Dem tre sista avsnitten tycker jag är riktigt bra och bådar gott..... :)
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » sön jun 13, 2004 0:54

Direkt efter att ha sett säsong sex såg jag om den första säsongen. En avsevärd omställning, inte minst då jag anser den sjätte säsongen vara den absolut bästa (det bästa jag överhuvudtaget sett på TV). Då jag dessutom håller med de flesta medlemmarna på det här forumet om att den första säsongen är den sämsta så är omställningen formidabel. När man går direkt från det överlägset bästa till det sämsta riskerar man att bli oerhört besviken.

Det jag mest av allt förvånades över var emellertid hur bra den första säsongen trots allt är.

Vad är det då som ändå kan tilltala, trots att man jämför med det absolut bästa? Jag tror att man kan jämföra på två plan, dels gentemot andra buffysäsonger (vilket ju numera är omöljligt att undvika för mig), och dels gentemot andra TV-serier (det är ju trots allt andra serier den nytillkomna tittaren, som undrar vad Buffy är för något, har att jämföra med).

En jämförelse med de andra säsongerna innebär att jämförelsen sker i efterhand, man har redan sett resten. Vad som då slår en är för det första hur unga och oskuldsfulla alla är. Det är verkligen en high school-serie, och alla inblandade lever tämligen okomplicerade liv: Har jag chans på henne eller honom? Ska jag klara tentan? Hur ser min make-up ut? Varför är jag inte populär? Alla dessa problem är naturligtvis viktiga för de inblandade, men andan i själva serien är en där problemen är inbyggda i en fast och trygg inramning (som givetvis i sig är en illusion). Något sådant att hålla sig i (illusion eller inte) står inte att finna när man kommer längre fram i säsongerna. Denna oskuldsfullhet finner jag mycket tilltalande. Den hör samman med seriens utveckling, där den börjar okomplicerat och allteftersom utvecklas till något av det mest komplexa man kan tänka sig.

För det andra njuter man också av alla dessa tecken på senare utveckling, när man ser om. Huvudpersonernas karaktärer är i och för sig inte fullt utvecklade, men man kan se att det inte är konstigt att de kommer att bli det de blir. Dragen finns där redan.

Jämför man istället med andra serier så är skillnaderna också då stora. Serien blandar humor, action och en liten gnutta skräck. När det gäller action måste man väl ge en eloge till alla inblandade för att det de gjort är kompetent. Med låg budget är slagsmål och liknande gjort på ett övertygande sätt och det hela är åtminstone av samma klass som i andra serier.

Eftersom säsong ett fortfarande är en ungdomsserie så kan den inte gärna vara alltför skrämmande och det är den inte heller, det mesta är tämligen oskyldigt (det är nog rätt få tittare som blir rädda för monsterna i serien). Det som är svårt för nya tittare tror jag är att inse att man måste bortse från monstren. Monstren är de minst viktiga ingredienserna i serien samtidigt som det olyckligtvis lätt blir så att de kommer att karakterisera den. Det är först i senare säsonger som manusförfattarna till viss del lyckas med det näst intill omöjjliga uppdraget att få monstren att bli viktiga delar av serien. Jag säger alltid till nya tittare jag träffar att de ska bortse från monsterna och koncentrera sig enbart på karaktärerna. Även avsnitt med usla monster (och usel monsterhandling) kan vara utmärkta avsnitt för att det händer så mycket annat av intresse.

Skräck och action kan alltså sägas vara kompetent behandlat men det är väl inget att jubla över. Den stora skillnaden ligger i humorn. Denna är bra mycket mer avancerad än vad man är van vid (både i liknande ungdomsserier, men också generellt i serier från USA). Många av skämten förutsätter att man vet en hel del om kulturen i USA och många skämt sägs trots att alla inblandade måste ha vetat att mycket få unga tittare skulle hänga med. Jag tar det som ett tecken på att Joss själv inte kunnat undlåta att unna sig att göra skämt som han själv fann roliga oavsett om majoriteten av tittarna fattade dem eller inte. Det är också dessa skämt som ger huvudkaraktärerna karaktär (de är personer som kan tänkas säga sådana skämt). Vi är i och med detta grepp långt ifrån de vanliga stereotyperna, detta trots att persongalleriet som det först presenteras utgör en stereotyparsenal (den smarta men blyga, bitchen, den lite trögfattade men godhjärtade, hjältinnan, den lite lätt frånvarande professorstypen).

När sedan serien i och med sista avsnittet trampar ur barnskorna och introducerar det allvar som i stigande grad kännetecknar alla andra säsonger så är lyckan gjord. Hur skulle man kunna låta bli att älska den?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Samoht » mån jul 05, 2004 9:37

Mjoe är väl mitt intryck av säsong 1. Det är en lyckad förstasäsong för att vara en helt ny serie men i jämförelse med efterföljande säsonger så är det en av de sämre. Missförstå mig rätt, säsongen är bra men inte lika bra som resten. Märks att det är lite "lågbudget" (i brist på bättre ord) men samtidigt så funkar ju alla skämt och liknande utan att skämmas för sig. Dock lite kul att se säsong 1 när man sett efterföljande säsonger, mycket som går igen framöver i serien. Är som sagt en bra säsong men den sämsta säsongen också.

Sen är mitt hatobjekt i säsong 1 Darla, endast på grund av att Julie Benz var elak mot Alyson under inspelningen. :evil:
"World is what it is. We fight, we die. Wishing doesn't change that."
Användarvisningsbild
Samoht
Minion
 
Inlägg: 186
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Hellmouth

Inläggav sus@n » mån jul 05, 2004 10:51

De flesta har väl det intrycket om säsong 1 att den är den sämsta säsongen men bara för att alla andra säsonger är så djupare (flum-snack), men precis som ni har skrvit så är det en suverän öppningssäsong.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » mån jul 05, 2004 11:26

Samoht skrev:Sen är mitt hatobjekt i säsong 1 Darla, endast på grund av att Julie Benz var elak mot Alyson under inspelningen. :evil:


Que???.. vad har jag missat?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån jul 05, 2004 12:42

Nja, första säsongen är rätt mjäkig faktisk första gången man ser den (såtillvida man inte är djupt facinerad av skräpfilm (vilket inte gör dem dåliga, jag lovar)), det är först efter att ha sett en eller två säsonger senare som man vid en omtitt märker att det faktiskt är rätt bra. Eftersom precis som Latarmig säger, man ser tydligarare ser vad som är viktigt och kan mer eller mindre bortse från det dåliga.

En annan sak är att man märker vid en senare omtitt är att Buffyverse inte alls är statisk och att saker och ting händer som påverkar hur världen fungerar som strider mot tidigare information men som ändå hanteras på ett sådant sätt att det inte blir ologiskt. Samt då att grunderna för deras karaktärsutveckling och även håll som de inte utvecklades åt uppisades redan här. Nej, nu: mat.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav malavel » mån jul 05, 2004 12:43

Enligt nån tidningsintervju för länge sen så sa Alyson det. Men ingen av dem har vad jag vet kommenterat saken efter det.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » mån jul 05, 2004 13:09

Jag vägrar tro att underbara JB kan vara elak :(
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Matt » mån jul 05, 2004 13:49

Off skrev:Jag vägrar tro att underbara JB kan vara elak :(


Ja det är inte bilden jag har av henne. Hennes varma leende verkar så snällt. Men skenet kan bedra.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav malavel » mån jul 05, 2004 13:53

Det kan ju mycket väl ha varit tidningen som hittade på allt eller åtminstonde överdrev. Julie Benz har jag hört ska vara väldigt snäll och trevlig. Och att Alyson är snäll och trevlig kan väl ingen tvivla på. Men även två snälla och trevliga personer kan ju bråka. Dock var det länge sen så det är ingen större mening att bekymra sig över det nu.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » mån jul 05, 2004 14:26

Alyson kanske skämtade? Tidningar förstår sig väldigt sällan på den här nya uppfiningen som heter humor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » mån jul 05, 2004 14:57

från slayerverse.net:
It seems, that your beginning wasn’t this simple.

All actors and technicians were very nice to me. But I had problems with Julie Benz, who played Darla. She wasn’t nice to me. Still today I do not understand why she behaved in such a way. She is really one of the worst persons I have ever met. It was the first time that I had a such important role, I was intimidated and wanted myself to integrate in this team well. But this woman did not have the smallest indulgence. She didn’t end to make unfriendly remarks to me. I often wanted to cry.

Här:
http://www.slayerverse.net/tanet/net_bu ... hp&id=8230

de refererar till en fransk intervjuv som de översatt från den här sidan:
http://www.colba.net/~blob/hannigan.htm
som i sin tur verkar referera till
http://perso.wanadoo.fr/buffysspirit/

Digging deeper:
Från SFX #67, Augusti 2000:
We mention that Julie (Darla) Benz is rumoured to be a surprise guest and the response is decidedly less enthusiastic. "She was very mean to me. She was, like, the meanest person ever to me. I didn't like her. That was the first season - I still have that grudge, though. I was, you know, on a brand new show, and so excited, and to have someone to be so mean to me, I just wanted to cry. Actually, I think I did."

http://www.aly-sium.com/interview16.html
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån jul 05, 2004 16:05

:evil: Nu gillar jag plötsligt inte JB så mycket mer :evil:
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » mån jul 05, 2004 16:09

Det låter hemskt, men vad jag har hört så trivdes de andra skådespelarna med henne t.ex. DB.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav jonas. » mån jul 05, 2004 16:26

It seems, that your beginning wasn’t this simple.

All actors and technicians were very nice to me. But I had problems with Julie Benz, who played Darla. She wasn’t nice to me. Still today I do not understand why she behaved in such a way. She is really one of the worst persons I have ever met. It was the first time that I had a such important role, I was intimidated and wanted myself to integrate in this team well. But this woman did not have the smallest indulgence. She didn’t end to make unfriendly remarks to me. I often wanted to cry.




Den intervjun finns (har jag för mej) i the watchers guide vol. 1. när dom intevjuvar alyson.
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Tob » mån jul 05, 2004 16:27

Visst finns del folk man kan avsky, men att vara elak, och kan man verkligen tycka illa om Alyson?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav jonas. » mån jul 05, 2004 16:30

kan man verkligen tycka illa om Alyson?




:evil: nej! onda ,onda julie! :evil:
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Tob » mån jul 05, 2004 16:45

vi kan ju nästan starta en "alla hata Julie" klubb nu ;)

Nä nu var jag elak, man skall inte dra förhastade slutsatser, man vet ju faktiskt inte vad som ligger bakom.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Zaxx » mån jul 05, 2004 17:00

Ta bort alla bilder på JB i bildtråden....

eller nej gör inte det ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » mån jul 05, 2004 17:00

Jag gillar Julie iaf :twisted: !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav jonas. » mån jul 05, 2004 17:14

mr chase: du gillar ju cc :rolleyes:




(DET VAR ETT SKÄMT!)
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav sus@n » mån jul 05, 2004 17:21

Bild
Bild

Hon är en ond demon :) Vi kanske borde ge Alu ett kors så att hon slipper Julies dumma ord. Nej då, ta mig inte fullt på allvar, det kan ligga en orsak bakom vad Aly har sagt om Julie.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav jonas. » mån jul 05, 2004 17:23

Jag tycker vi skapar en ond sekt mot Julie! :twisted:
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Mr Chase » mån jul 05, 2004 17:30

jonas. skrev:mr chase: du gillar ju cc :rolleyes:

Jag gillar det mesta i kvinnoväg i Buffyversum. Men CC kommer ju överlägset först, sedan kommer ingen, sedan kommer ingen, sedan kommer ingen /.../ sedan kommer resten ;)!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » mån jul 05, 2004 19:22

Mr Chase skrev:
jonas. skrev:mr chase: du gillar ju cc :rolleyes:

Jag gillar det mesta i kvinnoväg i Buffyversum. Men CC kommer ju överlägset först, sedan kommer ingen, sedan kommer ingen, sedan kommer ingen /.../ sedan kommer resten ;)!


Jag har börjat förstå hur din hjärna fungerar Mr Chase så svaret på Jonas fråga visste jag redan ;)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » mån jul 05, 2004 19:27

sus@n skrev:Jag har börjat förstå hur din hjärna fungerar Mr Chase så svaret på Jonas fråga visste jag redan ;)

Fungerar och fungerar... :?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav jonas. » mån jul 05, 2004 19:28

sus@n skrev:jag har börjat förstå hur din hjärna fungerar Mr Chase så svaret på Jonas fråga visste jag redan



det har jag inte riktigt gjort än ;)
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav sus@n » mån jul 05, 2004 19:58

Mr Chase skrev:
sus@n skrev:Jag har börjat förstå hur din hjärna fungerar Mr Chase så svaret på Jonas fråga visste jag redan ;)

Fungerar och fungerar... :?


*laugh out very loud* ;)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » mån jul 05, 2004 20:02

Mr Chase skrev:CC kommer ju överlägset först, sedan kommer ingen, sedan kommer ingen, sedan kommer ingen /.../ sedan kommer resten ;)!


Det där påminner mig om svaret Miles Davis (trumpetaren, kompositören och bandledaren) gav i en intervju när de frågade honom om hans egen plats i musikutvecklingen.

Miles Davis:
- Först kommer jag,
[dramatisk paus]
- sedan kommer, ingenting
[dramatisk paus]
- sedan kommer, ingenting
[dramatisk paus]
- sedan kommer, Gud
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » mån jul 05, 2004 20:49

latarmig skrev:Det där påminner mig om svaret Miles Davis (trumpetaren, kompositören och bandledaren) gav i en intervju när de frågade honom om hans egen plats i musikutvecklingen.

Miles Davis:
- Först kommer jag,
[dramatisk paus]
- sedan kommer, ingenting
[dramatisk paus]
- sedan kommer, ingenting
[dramatisk paus]
- sedan kommer, Gud

Great minds etc... ;)
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron