1x10 Nightmares

Här pratar vi mest om Säsong 1

Mardröm eller våt dröm?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
2
4%
6
7
13%
7
10
19%
8
17
33%
9
12
23%
10
2
4%
 
Antal röster : 52

Inläggav Angelus » lör nov 06, 2004 16:23

dunder! Buffy som vampyr...can it get any cooler :)
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Noggster » tor nov 11, 2004 1:06

Noterade på omtitten av detta att vissa mardrömmar är så klychefyllda.. typ naken vid klassrummet, och testet som man inte var redo på.. tror knappast det är karaktärernas värsta mardrömmar.. tacka vet jag då xander och mördarclownen.. haha han är så jävla dum när han jagar chockladbitar som en dum teknad figur! alltid lika roligt.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » sön nov 28, 2004 23:42

Hittills det bästa avsnittet i min säsong 1-omtitt och gav det en 9:a. Intressant att få veta vilken deras värsta mardröm var, Xanders var klart värst. ;) Jag kan säga så här, efter IT har jag inte tyckt om clowner.

En liten fundering bara, om nu Buffy blev vampyr borde hon då inte reagerat/betett sig mer som en? Hon verkar ju här vara i stort sett som hon brukar och inte särskilt samvetslös/själlös.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav VelocityBoy » sön nov 28, 2004 23:58

Pazuzu skrev:En liten fundering bara, om nu Buffy blev vampyr borde hon då inte reagerat/betett sig mer som en? Hon verkar ju här vara i stort sett som hon brukar och inte särskilt samvetslös/själlös.


Skulle hon ha blivit vampyr helt och hållet så hade hon ju inte lidit av mardrömmen...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Pazuzu » sön nov 28, 2004 23:59

VelocityBoy skrev:
Pazuzu skrev:En liten fundering bara, om nu Buffy blev vampyr borde hon då inte reagerat/betett sig mer som en? Hon verkar ju här vara i stort sett som hon brukar och inte särskilt samvetslös/själlös.


Skulle hon ha blivit vampyr helt och hållet så hade hon ju inte lidit av mardrömmen...


Aha, mycket möjligt, så tänkte jag inte. :idea:
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav xAMNESIAx » lör dec 11, 2004 2:28

Hyffsad idea i ett förvånadsvärt bra utförande. Hade mycket väl kunnat spåra ur och bli mycket löjligt, men "Nightmares" är faktiskt ganska bra. Det blir en 6:a, över medel.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Lipton » mån dec 13, 2004 21:02

Hade varit kul om de låtit Angel och Buffy mötas när hon var vampyr, hur hade han reagerat?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav latarmig » mån dec 27, 2004 4:24

Med tanke på att Xander var den ende som direkt konfronterade sin mardröm och vann över den så hade det varit lämpligt om det också hade varit hans förtjänst att allting återgick till det normala. Nu blev Xanders historia ett av alla dessa spår som inte leder någonstans, hans modiga handling fick ingen effekt. Det var synd.

Förresten, historieläraren verkade lite bekant. Var det samma skådespelare som spelade Norman Pfister i "What's My Line, Part 1" (2x09), eller är jag bara för trött nu?

Ytterligare en sak. Är det någon som vet vad det var för aria Willow tvingades sjunga med i? Den var väldigt vacker.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Lipton » fre dec 31, 2004 21:24

latarmig skrev:Med tanke på att Xander var den ende som direkt konfronterade sin mardröm och vann över den så hade det varit lämpligt om det också hade varit hans förtjänst att allting återgick till det normala. Nu blev Xanders historia ett av alla dessa spår som inte leder någonstans, hans modiga handling fick ingen effekt. Det var synd.


S.3
Precis som i The Zeppo, där går också hans bragd spårlöst förbi, alla tror att han varit hemma medans han har gjort något som varit minst lika viktigt som de andra.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Binchy » mån jan 03, 2005 9:39

Ett av de roligaste replikskiftena är ju i slutet när Willow frågar Xander om han tyckte Buffy var sexig även när hon var vampyr. Och han säger något i stil med "I'm sick, I need help". Heter det verkligen Kitty-League som den engelska undertexten säger? Jag har alltid trott att det heter Kiddy-League. Kitty låter lite fjolligt, speciellt för pojklag.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Binchy » mån jan 03, 2005 10:00

Pazuzu, har du sett Killer Klowns from Outer Space. Där kan man snacka om läskiga clowner, ghiä brrrr. Pennywise är rena solstrålen i jämförelse.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav AKS » mån jan 03, 2005 12:49

Binchy skrev:Heter det verkligen Kitty-League som den engelska undertexten säger? Jag har alltid trott att det heter Kiddy-League. Kitty låter lite fjolligt, speciellt för pojklag.


Det kan det ju inte göra! Fy 17 alltså. nej, det måste vara fel. Snälla...?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » mån jan 03, 2005 12:54

Personligen tycker jag att om det hette Kitty League så skulle det vara det roligaste och mest bisarra sportrelaterade sedan, tja, den senaste bisarra sportrelaterade händelsen (Off har säkert koll på vilken det var). Tänk bara på alla de påstått übermacho-baseballspelarna som då började sin karriär i Kitty League. It gives me a happy (not the dirty kind, you filthy filthy person).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » tis feb 01, 2005 12:52

Det här är bra. Jag gillar framförallt

-Clownen.
-Cordelias mardröm.
-Giles vid Buffys grav, som Buffy sedan kommer upp ur.
-Buffy samtal med sin pappa. Absolut avsnittets höjdpunkt.

De andra mardrömmarna är inte särskilt märkvärdiga, men det är i alla fall ingen som är dålig.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav RalfiParpa » fre mar 18, 2005 7:33

Nu har jag bestämt mig. "Nightmares" är seriens allra sämta avsnitt. "Buffy Vs Dracula" kniper andraplatsen och "Go Fish" är väl trea. Ett enda stort misslyckat experiment med inga som helst "redeeming qualities".
Avsnittet är helt enkelt alldeles för rörigt. Det finns oförklarliga scener som när Willow tittar ut genom sjukhusfönstret och ser en massa Jumanji-myggor
och scenen med Buffy och hennes pappa borde vara stark men känns bara meningslös.

Jag ger det här en etta.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Gordo » fre mar 18, 2005 7:57

RalfiParpa skrev:Nu har jag bestämt mig. "Nightmares" är seriens allra sämta avsnitt. "/.../ Jag ger det här en etta.

Hårt RalfiParpa! Jag tycker inte att avsnittet är fullt så dåligt, det finns rätt många ljusglimtar och för att vara ett säsong 1 avsnitt tycker jag att det är riktigt bra.

Jag tycker att idén till avsnittet fungerar och det är intressant att se vad deras mardrömmar är.

CheeseGuy skrev:Buffy samtal med sin pappa. Absolut avsnittets höjdpunkt.

Håller med, vilken hemsk situation, usch!

Sedan är det ju "roligt" att se Buffy som Vampyr, Xander bli jagad av en Clown och Willow försöka sjunga inför en fullsatt publik.

Avsnittet får en 6:a av mig.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » tor mar 31, 2005 3:35

"Han är smart den där killen", var den enda kommentar min mosters man hade när han råkade vara i tv-rummet när jag och kusinerna såg Nightmares. Det var när Xander följde chokladspåret. :D

Ibland är det märkligt vilken korrekt bild av karaktärerna icke-tittare kan få av att bara se några glimtar.
"Vad hon är... gnällig den där tjejen", sade min syster åt en karaktär i säsong fem. *asg*
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Binchy » tor mar 31, 2005 7:41

Glorificus skrev:"Vad hon är... gnällig den där tjejen", sade min syster åt en karaktär i säsong fem. *asg*


Det var inte möjligtvis "Umad"? :D
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav sharatec » tor mar 31, 2005 11:22

Binchy skrev:
Glorificus skrev:"Vad hon är... gnällig den där tjejen", sade min syster åt en karaktär i säsong fem. *asg*


Det var inte möjligtvis "Umad"? :D


Spoiler s5-6
Knappast (hon blir väl inte vidare gnällig förrän några gånger i säsong 6), men jag vet inte riktigt vem det kan vara...? :)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Binchy » tor mar 31, 2005 11:59

sharatec skrev:
Binchy skrev:
Glorificus skrev:"Vad hon är... gnällig den där tjejen", sade min syster åt en karaktär i säsong fem. *asg*


Det var inte möjligtvis "Umad"? :D


Spoiler s5-6
Knappast (hon blir väl inte vidare gnällig förrän några gånger i säsong 6), men jag vet inte riktigt vem det kan vara...? :)


Spoiler säs 5-6
Hon är allt lite gnällig redan från början. Hennes "ingen bryr sig om mig - låt mig vara i fred"-attityd fanns ju med redan då. Men jag håller med om att det eskalerar under säs 6.

Dawn (writing in her journal, voice-over): Nobody knows who I am... not the real me. It's like nobody cares enough to find out. I mean, does anyone ever ask me what I want to do with my life? Or what my opinion is on stuff? Or what restaurant to order in from? No - underline, exclamation point, exclamation point, exclamation point. No one understands.

Dawn: They were talking about me, just like everybody is.
Xander: Again, not so much. In fact, none.

Buffy: Are you okay? Did she hurt you?
Dawn: Why do you care?
Buffy: Because I love you. You're my sister.
Dawn: No I'm not.

Dawn: Mom... died, and it's like you don't even care!
Buffy: Of course I care! How can you even think that?
Dawn: How can I not? You haven't even cried. You've just been running around like it's been some big chore or something. Cleaning up after Mom's mess!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor mar 31, 2005 12:11

Tycker iofs mycket av det kan avskrivas som relativt normalt fjortisbeteende. Eller åtminstone normalt om man betänker att hon inom ett halvår först får veta att hon inte är en verklig person, sen i tur och ordning förlorar sin mor, sin syster, sin robot, sin surrogatfar och sina två surrogatmammor... visst är hon gnällig och svåruthärdlig ibland, men med allt hon måste bära hade det känts lite dumt om hon bara ryckt på axlarna.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » tor mar 31, 2005 12:18

Visst är mycket fjortisbeteende. De är rätt gnälliga och självupptagna i den åldern, men det är ju då som man ska börja bryta sig loss och bli sin egen människa, så att säga.

Men håll med om att om man bara kollar en kort stund på ett avsnitt där hon är med, så kan man få den uppfattningen som Glory skriver om.


Glory! Vem pratade din syster om?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor mar 31, 2005 13:10

Binchy skrev:Men håll med om att om man bara kollar en kort stund på ett avsnitt där hon är med, så kan man få den uppfattningen som Glory skriver om.


Absolut! Förnekar inte att hon är gnällig, och även om man förstår varför blir det påfrestande ibland. Hur det är för någon som aldrig sett serien tidigare vill jag knappt ens tänka på.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » tor mar 31, 2005 13:15

Vad svart det blev på den här sidan...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Glorificus » tor mar 31, 2005 14:09

Binchy skrev:Glory! Vem pratade din syster om?


Oj, här händer det saker. :eek: Men för mig blir spoilermarkeringar röda, så det ser riktigt läskigt ut.
Självklart har du rätt i din gissning, Binchy. :D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Binchy » tor mar 31, 2005 14:22

Glorificus skrev:
Binchy skrev:Glory! Vem pratade din syster om?


Oj, här händer det saker. :eek: Men för mig blir spoilermarkeringar röda, så det ser riktigt läskigt ut.
Självklart har du rätt i din gissning, Binchy. :D


Yay, I'm number one, I'm number one!!!

Eh, nu har jag lugnat ner mig... :oops:

Röda spolermarkeringar? Ser ut som värsta blodbadet då? Någon gång när jag var inne blev markeringarna grå, och icke heltäckande. Men när jag stängt ner och öppnat igen, var allt som vanligt igen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor mar 31, 2005 14:47

Lite om avsnittet då när det ändå är på tapeten.

För att vara s1 är det här ett väldigt bra avsnitt. Sättet hela världen bitvis glider över i allas mardrömmar och verkligheten faller sönder är välgjort, det finns lite foreshadowing (åtminstone verkar det så i efterhand) och en del bra replikväxlingar mellan gänget.

Problemet är att när man väl sett de två andra stora mardrömsavsnitten (spoiler s4)alltså "Fear Itself" och "Restless",så känns detta ganska endimensionellt. Även om vi får lära oss lite mer om våra hjältar så är det egentligen ingenting som ger någon verklig fördjupninig, inga överraskningar, och många av drömmarna känns alldeles för klichémässiga. Blyga Willow är rädd för att uppträda inför publik? Hade jag aaaldrig anat. Giles är rädd för att tappa sina språkkunskaper och inte kunna hjälpa Buffy? Duh. Buffy är rädd för att bli vampyr? NÄHÄ?!? Xander är rädd för clowner och att vara naken offentligt. Vem är inte det? Osv.

Framöver i serien används både drömmar och mardrömmar på mycket bättre sätt, låter oss ana tidigare oanade sidor av karaktärerna, tvingar dem att konfrontera saker de inte ens velat erkänna för sig själva, slänger in föraningar om sådant som händer långt senare, knyter ihop trådar och river upp gamla knutar. "Nightmares" använder det mest som en gimmick för att fylla 42 minuter med någonting. Det görs snyggt, men inte mer än så.


EDIT: Med lite (OK, mycket) god vilja kan man ju tolka detta som lite foreshadowing (s6). Scenen där Willow ska sjunga opera är alltså en aria ur "Madam Butterfly", och texten tenoren sjunger till Willow är:
Bimba dagli occhi pieni di malia, ora sei tutta mia.
Sei tutta vestita di giglio. Mi piace la treccia tua bruna fra i candidi veli.
(Child, from whose eyes the witchery is shining, now you are all my own.
You're dressed all in white like a lily. Your ebony tresses are shining on ivory shoulders.)

En häxa med lysande ögon, klädd i vitt med svart hår... "Villains", nån? Men som sagt, det kräver en rejäl övertolkning.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » tor mar 31, 2005 15:00

Plus gedigna kunskaper i italienska...

Är du rädd för clowner, A bear? ;) :D
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor mar 31, 2005 15:08

Binchy skrev:Är du rädd för clowner, A bear?


Man skulle nästan kunna tro att du inte läst "Det". :evil:
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » tor mar 31, 2005 15:16

A bear skrev:
Binchy skrev:Är du rädd för clowner, A bear?


Man skulle nästan kunna tro att du inte läst "Det". :evil:


Äsch, lille söte Pennywise. Pfft!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare