1x11 Out Of Mind, Out Of Sight

Här pratar vi mest om Säsong 1

Blir det några betyg eller?

1
0
Inga röster
2
1
2%
3
3
7%
4
1
2%
5
2
4%
6
12
27%
7
13
29%
8
7
16%
9
3
7%
10
3
7%
 
Antal röster : 45

Inläggav Teo » tor mar 18, 2004 20:02

Hur mycket???? Jag kanske kan begå självmord :)
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Mr Chase » tor mar 18, 2004 20:03

Teo: För din skull kan jag erbjuda några kronor. De räcker säkert till något :) även om du vore död!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav latarmig » tor mar 18, 2004 20:05

Cordy är bra på att plugga.

Kommer inte ihåg ens vilken säsong det här kommer ifrån så det är bäst att dölja:
Hon säger själv någonstans att hon gör bra ifrån sig på test, och i något avsnitt får hon beröm av sin lärare för att hon alltid har så intressanta infallsvinklar på de ämnen som diskuteras. Angående Harmony gör Anya kommentaren att "If she had an original thought, her head would explode" (citerat fritt ur minnet).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Teo » tor mar 18, 2004 20:05

Hmm räcker inte jag är i kapp mrs chase i post woot 8)
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Mr Chase » tor mar 18, 2004 20:07

latarmig: Det var i just det avsnittet som denna tråd handlar om!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav caffeineaddict » tor mar 18, 2004 20:07

Om vi sedan kollar på vem som har flest rättstavade poster av er...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » tor mar 18, 2004 20:08

Jag tror dessutom att Teo stavar bättre på engelska än svenska...
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tor mar 18, 2004 20:08

noike, tack att du tänker på sånt jag glömmer.
Vill inte glömma att tacka alla nya moderators som skjöter sig så underbart.

latar mig: hon får ju berömmet om konstiga infallsvinklar när hon tycker att dom är dumma som dödar någon i en bok (som jag inte kommer ihåg vilken) fast hon hade varit snäll och erbjudit dom kaka eller nåt sånt. Det var knappast seriösa infallsvinklar och läraren sa det nog bara för att vara snäll.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » tor mar 18, 2004 20:14

Noggie: Cordys beröm får hon för sin, skall vi säga unika, infallsvinkel på Shakespeares "Köpmannen i Venedig" i detta avsnitt.

Kakan refererar till "Lie to Me" och rör en historielektion om upprinnelsen till franska revolutionen. Inte direkt en spoiler men jag markerar ändå:
CORDELIA: I just don't see why everyone's always picking on Marie Antoinette. I can so relate to her. She worked really hard to look that good, and people just don't appreciate that kind of effort. And I know the peasants were all depressed...

XANDER: I think you mean 'oppressed'.

CORDELIA: Whatever. They were cranky. So they're, like, 'Let's lose some heads'. Uhhh! That's fair. And, and Marie Antoinette cared about them. She was gonna let them have cake!

Teacher: Yes, well, that's a very interesting perspective.

PS Själva historien om "låt dem äta kakor" istället för bröd är en skröna, men det kan jag återkomma till.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav latarmig » tor mar 18, 2004 20:20

Noggster:

Boken var Shakespeares Köpmannen i Venedig som handlar om rasism och hämnd.

Kommentaren om kakan är från någonting som Marie Antoinette ska ha sagt strax innan franska revolutionen när folket svalt på Paris gator för att de inte hade bröd. Hennes lösning var: "Kan de inte äta kakor då?" (även detta ur minnet). Förmodligen är uttalandet fabricerat för att visa upp henne som dum bimbo.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Teo » tor mar 18, 2004 20:26

Ja det är bara vanligt bo folk som sa att hon hade satt när folket svalt varför de inte äter kakor..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Angelus » lör nov 06, 2004 22:01

coolt avsnitt...Angel is back!
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Pazuzu » ons dec 01, 2004 20:50

Inte lika bra som föregående "Nigthmares", men ändå rätt hyfsat och jag ger det en 7:a.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav xAMNESIAx » lör dec 11, 2004 22:49

Ganska viktigt avsnitt. Dels så visar Cordy sin "goda" sida för första gången och så får man se att staten (i detta fall FBI) faktsikt är medvetna om att det finns övernatuliga företelser. Annars ett bra skrivet avsnitt, en stabil 8:a blir det.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Binchy » mån jan 03, 2005 9:52

Många som någon gång har blivit mobbade eller utfrysna känner nog ett perverst välbehag när den osynliga flickan slår tillbaka.
:twisted:
Men hur kunde de hålla reda på alla eleverna på FBI-skolan, och hur visste Marcie var hon skulle sitta? (Great, now I'm stuck with serious thoughts all day!)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » mån jan 03, 2005 11:29

Binchy: Det brukar jag också tänka på, borde inte precis alla springa in i varandra på den där osynlighetsskolan?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » lör jun 25, 2005 4:26

Femmans översättningsservice erbjuder sina tjänster. Här är ett smakprov för att övertyga er om vår höga standard:

Cordelia: Oh, no, I have a life.

Denna fras översätts bäst med

Cordelia: Jag har så mycket att göra.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav The Buffster » tor aug 04, 2005 14:18

Min pågående omtitt gör mig lite förvirrad. Förut så var jag övertygad om att Out of Mind out of Sight var mycket bättre än t ex The Puppet Show men nu är jag inte längre lika säker. Puppet Show känns bättre samtidigt som Out of Mind känns sämre. Det dom båda avsnitten har gemensamt är att jag gillar dom båda på grund av en viss karaktär, i Puppet Show handlar det givetvis som Snyder och i Out of Mind så är det Cordy. Historien i Out of Mind är nog egentligen bra, det minns jag i alla fall att jag tyckte förut, men nu så känns den lite mer tveksam, lite för klichéartad. Det här är väl avsnittet där Cordy börjar visa lite fler sidor, även om jag ha älskat henne sen avsnitt ett. Visst är det en aning klichéartat när hon pratar om hur hon egentligen är ensam trots alla sina kompisar, men eftersom jag älskar karaktären gränslöst så känns det ändå på nåt sätt äkta. Det är väl egentligen en styrka som jag tycker att BtVS har genom hela serien, alltså förmågan att ta något klichéartat och göra det till någonting som faktiskt berör på riktigt.

Jag måste ju också nämna att trots att jag kanske inte tycker att Marcy storyn är speciellt bra så finns det scener där jag verkligen känner med henne, framförallt när inte ens hennes lärare ser henne. Det känns verkligen hårt. Men saken är den att det är Cordys avsnitt och att Marcy kommer lite i skymundan gör ingenting för Cordy skiner verkligen.


Favoritcitat:

Cordelia: That is such a twinkie defense. Shylock should get over himself. People who think their problems are so huge craze me. Like this time I sort of ran over this girl on her bike. It was the most traumatizing event of my life, and she's trying to make it about her leg! Like my pain meant nothing.

Snyder: Dead? Of course not. What are you, ghouls? There are no dead students here. This week. Clear back, make room, all of you.

Willow: Sue? What did you say? Mitch was gonna sue the school?
Snyder : Sue? Who?
Xander: Well, his dad is the most powerful lawyer in Sunnydale.
Snyder : Hold on. What have you two heard?
Xander: His dad, the lawyer. You haven't heard of him?
Willow: Other lawyers call him 'The Beast'.

Harmony: Ow!
Snyder : Don't sue.

Cordelia: What? I knew you'd be here. Buffy, I, uh, I, I know we've had our differences, with you being so weird and all, and hanging out with these total losers... Ooo! Well, anyway, despite all of that, I know that you share this feeling that we have for each other, deep down...
Willow: Nausea?
Cordelia: Somebody is after me! They just tried to kill Ms. Miller? Uh, she was helping me with my homework. And Mitch! And Harmony?! This is all about me! Me, me, me!
Xander: Wow! For once she's right!
Buffy: So you've come to me for help.
Cordelia: Because you're always around when all this weird stuff is happening. And I know you're very strong, and you've got all those weapons... I was kind of hoping you were in a gang. Please! I don't have anyone else to turn to!

Cordelia: If I'm not crowned tonight then, then Marcie's won! And that would be bad. She's evil, okay? Way eviler than me.


Betyg: 3/4

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav HeY » lör aug 06, 2005 18:14

Jag gillar detta avsnittet. Inte minst för att det cirkulerar kring en utav mina favoritkaraktärer ;)
Iaf så gillar jag avsnittet skarpt och det får en stadig 8 av mig också :)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » fre dec 23, 2005 11:39

So there is homework now?

Out of mind, out of sight.

"High school is hell" har aldrig varit tydligare. Buffy är utanför, ensam. Marcie är ännu mer off.

Vem skrev detta avsnitt? Var det Joss? Vem det än var så har han/hon träffat mitt i prick, när de tittar i Marcies årsbok och alla skrivit "have a nice summer". Det är tufft för de opopulära barnen. Men det är tufft för de populära också.

Cordelia lever! Bra, mycket bra. Det räcker inte att bara dansa sexigt för att ha en plats i en tv-serie...

Det verkar inte som att Joss skrivit eller regisserat så många avsnitt under säsong 1. Vafalls. Det är tråkigt!

Avsnittet avslutas med en "two by two, hands of blue"-scen. Två creepy FBI-agenter hämtar Marcie till "Akademin". Ska Buffy utvecklas mot X-files?? Hade agenterna något med Marcies tillstånd att göra? Hade de ett finger med i spelet här?? Många frågor.

Avsnittet hamnar in the middle of the pack.

Betyg 6
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Nyx » lör dec 24, 2005 2:21

fripp21 skrev:Det verkar inte som att Joss skrivit eller regisserat så många avsnitt under säsong 1. Vafalls. Det är tråkigt!

Joss namn kanske inte står som författare till så många avsnitt men han har sagt någonstans att det finns tidiga avsnitt där han skrivit varje ord utan att vara credited. Vet inte vilka dock. Men man kan utgå ifrån att han har överinsett och skrivit delar av de flesta i de tidigare säsongerna!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » lör dec 24, 2005 9:09

Nyx skrev:
fripp21 skrev:Det verkar inte som att Joss skrivit eller regisserat så många avsnitt under säsong 1. Vafalls. Det är tråkigt!

Joss namn kanske inte står som författare till så många avsnitt men han har sagt någonstans att det finns tidiga avsnitt där han skrivit varje ord utan att vara credited. Vet inte vilka dock. Men man kan utgå ifrån att han har överinsett och skrivit delar av de flesta i de tidigare säsongerna!


Han läste väl igenom alla manus och la till lite saker här och var i vartenda avsnitt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Bender » fre jan 20, 2006 22:59

Gillade avsnittet! Speciellt eftersom Clea Duvall från Carnivale( :cry: ) var med. Tycker det är lite synd att hon var så genomgalen dock. Kul att se att Cordelia har känslor också utöver sina cheerleading-ambitioner.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Isabella » tis mar 14, 2006 23:44

Jag tycker om avsnittet så det fick bli en åtta :)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Garim » tis maj 16, 2006 22:12

Ingen höjdare... Jag förväntar mig mer. Trots att Joss skrivit det så... nej... Ok, det är inte dåligt, storyn är ok, men det lyfter liksom aldrig. Cordy kommer lite närmare Scoobies iofs och det är ju intressant, men - det här avsnittet kan man missa utan att det gör så mycket :P
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav merl » fre maj 19, 2006 22:15

Nej, det här är verkligen ingen höjdare. Konstigt nog är det här enda avsnittet som jag spelade in och sen sparade på vhs vid femmans förra Buffy-omgång. Så har nog sett avsnittet betydligt oftare än resten av säsongen, trots att storyn inte är något vidare.

Men att vi får se mer av Cordy är ett stort plus, liksom att hon långsamt börjar närma sig övriga gänget.

Klassrumsscenen där de diskuterade The Merchant of Venice fick mig att komma på att jag borde komma igång med mitt Shakespeare-läsarprojekt som jag aldrig började på. Kanske skulle ge mig på The Merchant of Venice för att se vad jag tycker om Cordys analys av Shylock. :D
CORDELIA: Yeah. With Shylock it's whine, whine, whine, like the whole world is about him. He acts like it's justice, him getting a pound of Antonio's flesh. It's not justice, it's yicky.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » fre maj 19, 2006 22:18

Nej, nej... Man börjar med Macbeth eller King Lear. *tillber*

"by the pricking of my thumbs something wicked this way comes"
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav merl » fre maj 19, 2006 22:23

AKS skrev:Nej, nej... Man börjar med Macbeth eller King Lear. *tillber*

"by the pricking of my thumbs something wicked this way comes"

Om du säger det så... Har för mig att jag hade någon slags planering, nu när jag tänker efter undrar jag om det inte var så att jag skulle börja med Macbeth. Måste kolla i Shakespeare-tråden. :)
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » ons jul 19, 2006 16:46

Scenen där Willow och Xander uppehåller Snyder för att ge Buffy chansen att undersöka vad som pågår är kul, speciellt med tanke på att Snyder får hotet om stämning mot skolan på hjärnan.

Marcie blir ju inte bara osynlig utan också galen av att bli ignorerad, förutom försöket att göra en extreme makeover på Cordelia så försöker hon ju gasa ihjäl Giles, Willow och Xander. Tur att Angel räddar dem, annars hade det i sanning blivit ett traumatiskt avsnitt av gigantiska proportioner.

Intressant att staten visar sig vara medveten om åtminstone osynlighetsdelen av det övernaturliga. Däremot är det väl inte så etiskt försvarbart att göra lönnmördare av personer som gått och blivit osynliga, men Marcie gillar det förstås...
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav ftwtysken » tor aug 17, 2006 20:29

Förvånansvärt ok avsnitt, med en hel del tragik, och humor...

Grejjen att man först tycker lite synd om Marcie, för att sedan förstå att hon är precis psycho, till att bli osynlig lönnmördare funkar jättebra i min bok....

Och så älskar jag, som vanligt, Xanders stämningdödarrepliker....
Som den om "vampirebats"
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron