1x11 Out Of Mind, Out Of Sight

Här pratar vi mest om Säsong 1

Blir det några betyg eller?

1
0
Inga röster
2
1
2%
3
3
7%
4
1
2%
5
2
4%
6
12
27%
7
13
29%
8
7
16%
9
3
7%
10
3
7%
 
Antal röster : 45

Inläggav Binchy » tor aug 17, 2006 20:34

AKS skrev:Nej, nej... Man börjar med Macbeth eller King Lear. *tillber*

"by the pricking of my thumbs something wicked this way comes"


...och där tänker jag genast på Agatha Christies deckare med samma namn... :oops:
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tob » tor aug 17, 2006 20:40

ftwtysken skrev:Grejjen att man först tycker lite synd om Marcie, för att sedan förstå att hon är precis psycho, till att bli osynlig lönnmördare funkar jättebra i min bok....


Det är den biten som jag verkligen gillar med avsnittet, och dessutom gör det till ett av dem bästa avsnitten i säsong 1. Att man inte tvingar in publiken i en specifik åsikt att det är synd om Marcie.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav madskellig » ons sep 20, 2006 23:58

Out of mind, out of sight är, ett till, helt ok avsnitt. Det jag gillar mest med det är att man kan ha sympati mot Marcie samtidigt som hon är psyko, en fin balansgång. Men scenen mellan Xander och Willow vid Buffys skåp ("be my deputy") är så dålig. Willows skratt känns ansträngt och oäkta. Cordy är dock jättebra i detta avsnitt, då man får se lite av hennes andra sidor.

Favorit citat:
Research Boy comes through with the knowledge!


Xander :lovebunny:
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav gaspode » tor sep 21, 2006 0:03

nu tänkte jag igen skriva att ingen kommenterat, men madskellig är lite före igen :D

Det här är ännu ett bra avsnitt, faktiskt tror jag att jag har underskattat säsong 1 lite.. Det här avsnittet är ett Cordelia-avsnitt, och jag älskar verkligen Cordy i S1!

"- This is all about me! Me, me, me!"

Härligt att hon får lite andra sidor här.
Jag gillar att det är en slags tvåstegsraket med lite setup först i scenen när hon faktiskt verkar bry sig en del om skolan, och inte direkt ur det blå scenen när hon pratar om att hon är ensam trots sin popularitet.

Det är kanske lite fegt att Marcy inte gör nån riktig skada vid nåt av sina mordförsök, men ok..

Jag tycker också det känns ganska bra att man får se att inte resten av världen är helt okunnig om att det finns konstigheter därute också..
Och Beatles!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav madskellig » tor sep 21, 2006 0:07

gaspode skrev:nu tänkte jag igen skriva att ingen kommenterat, men madskellig är lite före igen :D


:D I'm very sneaky
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav noike » tor sep 21, 2006 0:09

Jag gillar Cordy-skevenserna, det är väl det egentligen. Resten känns taffligt och Osynlig-Marcy vill jag beskriva som om att det hör hemma i Star Trek TOS. Avsnittet är inte helt uselt, bara medelmåttigt och bortsett från Cordy rätt tråkigt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor sep 21, 2006 0:20

Jag vet inte det, jag tycker det är helt OK. Visst, Marcy är lite väl fånig ibland och hela X-filestwisten är... knas. Men vi börjar på allvar se det där klassiska whedonska berättandet med paralleller etc, och Cordy får äntligen ett eget avsnitt med fördjupning.

Bästa replik:
XANDER: Maybe it was a vampire bat... I'm alone with that one, huh?

Bästa popkulturreferens: "Joy is a hot revolver." Haha.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Det sitter stora Cordyaffischer i skolan. Som sagt, hon har en tendens att ta i lite... vilket funkar bra ihop med hennes lilla tal senare om att känna sig ensam mitt ibland alla människor.

Hej Joss Whedon: Hela set-upen med Shylock och outsiders (fan, det ska in i Shakespearetråden!) som öppnar för paralleller; både Marcy, Buffy, Angel och t o m Cordy känner sig utanför, men de har helt olika sätt att hantera det.
ANGEL: Oh, I don't know. Looking in the mirror everyday and seeing nothing there... It's an overrated pleasure.


Awww: Cordelia går lös på Shakespeare. Cordy är absolut inte korkad, eller ens ointresserad av skolarbete - hon har bara en helt egen vinkel på det.

Höh? X-Filesgrejen. Suck. Den hopplöst klichéartade scenen med gänget inlåst i källaren. Och dessutom - hur ofta är egentligen The Bronze stängt för Anticimex? Det här är andra gången på fem avsnitt...

Wow, detta är en bra serie: Som sagt, medelmåttigt avsnitt som ändå försöker. Stora grejen är ju att Cordelia plötsligt börjar vävas in i gänget - men utan att vi måste göra avkall på vad Cordelia varit tidigare.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » tor sep 21, 2006 0:44

jag är som sagt inte så negativ till X-files-grejen.
Den är inte så skitbra genomförd, men inte på nåt sätt svårare att svälja än att hela skolan glömmer Bronze-kvällen när Luke härjade.

Jag kommer på mig själv med att tänka att saker har potential att hamna i A Bears inlägg när jag ser avsnitt nu, och jodå, "Vampire Bat" var ett sånt tillfälle :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gollum » tor sep 21, 2006 10:12

Inte lika bra som Nightmares, men serien har definitivt ökat farten och skruvat till intrigerna så att det ställer högre krav på vår perceptionsförmåga.

FBI-inblandningen tycker jag är hysteriskt rolig och en tydlig känga åt många håll. Så stereotypa varelser och
Have a nice day.

:D Jättebra!

Cordelia växer här rejält. Ett tag kändes det som att lönnsirap var på väg att börja rinna när hon har sitt lilla samtal med Buffy i korridoren, men balansen är så på kornet att det håller. Mycket tror jag därför att hon verkligen anpassar sitt tal om ensamhet till att visa att hon inser vem Buffy egentligen är. Hon sätter sig inte över henne, men hon krälar inte heller på marken för att få Buffy att tycka synd om henne. I ett mikroögonblick är de jämställda.

Jag skrattar mer och mer åt Xander för varje avsnitt. Han har i flera fall de mest underfundiga replikerna av alla:

Xander: Maybe it's a vampire bat?

:D :D :D

Och Buffys leende när Xander i biblioteket under samtalet med Cordelia kommenterar den sistnämndas brist på prioriteringsförmåga renderar mitt första :lovebunny:
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gollum » tor sep 21, 2006 10:17

Oj vad det är bra att skriva först och läsa er andras kommentarer sedan... Man kan säkert upplevas som tjatig (Xander-citat) men man får ner vad man tycker, ofärgat av de erfarna ögon ni ser med.

Det är spännande!
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav A bear » tor sep 21, 2006 10:22

gollum skrev:Inte lika bra som Nightmares, men serien har definitivt ökat farten och skruvat till intrigerna så att det ställer högre krav på vår perceptionsförmåga.

FBI-inblandningen tycker jag är hysteriskt rolig och en tydlig känga åt många håll. Så stereotypa varelser och
Have a nice day.

:D Jättebra!

Just det slog mig också nu; det är ju en upprepning av något som sägs lite tidigare och understryker hela "outsider"-grejen.
WILLOW: Oh, my God! 'Have a nice summer. Have a nice summer.' This girl had no friends at all.
GILES: Uh, once again I teeter at the precipice of the generation gap.
BUFFY: 'Have a nice summer' is what you write when you have nothing to say.
FBI-killarna är inte ett dugg intresserade av Buffy eller Cordelia. De är fortfarande utanför och måste klara sig själva. Cordelia fortsätter kalla Buffy & The Slayerettes "a social leper colony" - men vad stora världen anbelangar hör hon också dit.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav ftwtysken » tor sep 21, 2006 13:20

ftwtysken skrev:Och så älskar jag, som vanligt, Xanders stämningdödarrepliker....
Som den om "vampirebats"


gollum skrev:Jag skrattar mer och mer åt Xander för varje avsnitt. Han har i flera fall de mest underfundiga replikerna av alla:

Citat:
Xander: Maybe it's a vampire bat?


där ser man, man kan ju nästan tro att vi är bröder ;)
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav AKS » tis maj 22, 2007 21:39

Jepp, ett avsnitt som hör hemma på den övre halvan av S1-avsnitt. Helt okej, synd att man inte får se Clea DuVall mer...

(spoiler hela BtVS och AtS) Jag gillar början på Cordys förvandling till en medlem av Scooby Gang och senare hjälpa Angel i LA.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav makane » mån sep 15, 2008 20:05

Detta avsnittet gillar jag. Minns inte vad jag tyckte om det första gången jag såg det, men nu blev jag positivt överraskad. Nightmares och det här, mindes inte att det fanns avsnitt som var såhär bra i den här säsongen. Mindes mest att det har varit Teachers Pet och I Robot, you Jane avnitt, men det känns ju faktiskt lite orättvist...

(om ni undrar låg jag sjuk några dagar i förra veckan och hade Buffy maraton. Underbart! :lovebunny: )
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav gaspode » mån jan 26, 2009 0:43

Vi var lite ofokuserade idag, men jag tycker att det här är ett ganska bra avsnitt.

Det är mycket med Cordelia som är bra i avsnittet. "It's all about me! Me, me, me, me!"

There are no dead students here. This week.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav MissKittyFantastico » mån jan 26, 2009 0:56

Sorry! :oops:

Jag kan inte låta bli att prata sönder avsnitten. Nästa gång ska jag vara jättejättetyst.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav gaspode » mån jan 26, 2009 1:00

MissKittyFantastico skrev:Sorry! :oops:

Jag kan inte låta bli att prata sönder avsnitten. Nästa gång ska jag vara jättejättetyst.

haha, det var ju inte precis du som höll på att prata sönder I don't care-scenen i Prophecy Girl, så jag tror vi är lika goda kålsupare allihop.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » ons jan 28, 2009 0:01

Det var nog Martin, han är en sån surrkuse.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Rombat » ons jan 28, 2009 7:59

Haha, ni är sämst på att kommentera avsnitt i världen! :D

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav gaspode » ons jan 28, 2009 16:37

Rombat skrev:Haha, ni är sämst på att kommentera avsnitt i världen! :D

:(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » ons jan 28, 2009 18:05

gaspode skrev:
Rombat skrev:Haha, ni är sämst på att kommentera avsnitt i världen! :D

:(

Fortfarande inte bra.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Hajskaft » lör jan 31, 2009 12:57

jag tycker faktiskt om det här avsnittet. men en grej som alltid stör mig är på slutet nån gång, när Cordelia ska få sin "make-over" av Marcie, då säger Cordelia att hon inte har någon känsel i ansiket. Hur kan det stämma?
För jag kommer ihåg när man gick till tandläkarn och fick bedövning i munnen, då kunde man ju inte röra på halva käften och man såg ut som ett jävla fån när man försökte le, hur kan då Cordelia prata som om allt vore normalt?
Hajskaft
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2008

Inläggav HeY » mån feb 09, 2009 23:03

Jag skulle anta att det är skillnad på att få bedövning i munnen och att få det i ansiktet. Marcie måste ju ha tagit sprutan i kinden eller pannan eller något sådan - till skillnad mot i tandköttet eller gommen som de gör hos tandläkaren. Sedan vet jag inte om de använde samma bedövningsmedel heller?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Hajskaft » tis feb 10, 2009 16:02

Öh va spelar det för roll vilket bedövningsmedel man använder, har man ingen känsel på någon del av kroppen så borde man ju inte kunna röra på den..
Hajskaft
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2008

Inläggav Rombat » tis feb 10, 2009 19:27

Om man tappar känsel och/eller rörlighet beror nog helt på vilket bedövningsmedel man använder. Olika preparat har ju olika effekt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Hajskaft » tis feb 10, 2009 22:39

Men hela grejen med bedövningsmedel är ju att man inte ska känna något, hur ska man kunna röra på sig om man inte har någon känsel?! är det bara jag som tycker det verkar dumt?!
Hajskaft
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2008

Inläggav A bear » tis feb 10, 2009 22:47

Muskler och nerver är inte samma sak. Bedövning är inte detsamma som förlamning.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tis feb 10, 2009 22:48

Om du tar bedövning för att laga tänderna så betyder det inte att du inte kan äta. Om det bara gör att de förlorar känseln så skulle det kunna vara potentiellt farligt för en själv -- de skiter då i ifall de blir skadade eftersom de inte känner av det. Avsaknad av känsel betyder inte att du är förlamad, allra minst när nervtrådarna fortfarande fungerar.

(Curse you, a bear!)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Hajskaft » tis feb 10, 2009 22:59

Okej, jag ger mig bedövning och förlamning inte samma sak, men just Cordelias reaktion är väl ändå underlig för även om hon nu har förlorat känseln i ansiktet men ändå kan prata, hur vet hon att hon är bedövad? eftersom hon är bunden och inte kan ta på ansiktet för o känna?
Hajskaft
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2008

Inläggav HeY » lör feb 14, 2009 14:34

Men man känner väl fortfarande sitt ansikte även om man inte tar på det? Rör jag på käkarna, blinkar, rynkar på näsan etc. så känner jag ju mitt ansikte. Det är väl för övrigt inte konstigare än att patienter kan säga att de inte kan känna sin ben efter en olycka - jag tror att ha en kroppsdel normal och förlora känseln i den har en väldigt definitiv skillnad.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron