1x11 Out Of Mind, Out Of Sight

Här pratar vi mest om Säsong 1

Blir det några betyg eller?

1
0
Inga röster
2
1
2%
3
3
7%
4
1
2%
5
2
4%
6
12
27%
7
13
29%
8
7
16%
9
3
7%
10
3
7%
 
Antal röster : 45

Inläggav Hajskaft » lör feb 14, 2009 14:47

Om en patient efter en olycka inte kan känna sina ben så är det för att hon/han inte röra på benen. Om Cordelia skulle känna av att hon fått bedövning i sitt ansikte skulle hon inte kunna prata som vanligt, och om hon hade fått en sån där speciell slags bedövning som ni nämnde att hon ändå skulle kunna prata som normalt, så skulle hon väl inte känna av att det var bedövat förrän nån körde in en kniv i kinden utan att hon känner nått, för om man kan röra på sig som vanligt och ändå är bedövad, hur vet man då att man är bedövad? förstår du vad jag menar?
Hajskaft
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2008

Inläggav A bear » lör feb 14, 2009 14:52

Hajskaft skrev:om man kan röra på sig som vanligt och ändå är bedövad, hur vet man då att man är bedövad?

Rör på ansiktet. Flina, rynka pannan, räck ut tungan, vifta med öronen. Känner du att du rör musklerna i ansiktet? Om du inte gör det är du bedövad.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Hajskaft » lör feb 14, 2009 14:59

Om jag inte kan känna mina muskler när jag rör på de, hur kan jag röra då på dem?
Hajskaft
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2008

Inläggav adolvsson » lör feb 14, 2009 15:03

Hajskaft skrev:Om jag inte kan känna mina muskler när jag rör på de, hur kan jag röra då på dem?

Har du aldrig haft en avsomnad, avdomnad, fot eller arm eller hand eller dylikt? Det har jag, och jag har rört på dom utan att känt av dom ordentligt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » lör feb 14, 2009 15:03

Hajskaft skrev:Om jag inte kan känna mina muskler när jag rör på de, hur kan jag röra då på dem?

Därför att, återigen, nerver inte är muskler.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Hajskaft » lör feb 14, 2009 15:10

Jag vet inte vad ska jag skriva mer, orkar inte bry mig..
Hajskaft
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2008

Inläggav adolvsson » lör feb 14, 2009 15:27

Hajskaft skrev:är det bara jag som tycker det verkar dumt?!

Det ser så ut ;)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » lör feb 14, 2009 15:43

Hajskaft skrev:Om jag inte kan känna mina muskler när jag rör på de, hur kan jag röra då på dem?

Eller för att vara än mer tydlig. Som A bear säger, är nerver och muskler inte samma sak. Musklerna låter dig röra på kroppsdelarna, och nerverna (som jag förstått det, vilket förstås inte ger några garantier om korrekthet) är det som för information till hjärnan. Om du bedövar nerverna, stoppar du bara informationen från att gå till hjärnan. Du känner ingenting. Men bara för att du bedövar nerverna, betyder inte att du bedövar musklerna samtidigt. Som någon sa tidigare i tråden, kan bedövningsmedel ha olika inriktningar. Och bedövar du bara nerverna men inte musklerna, förlorar du alltså bara känslan (eftersom information om tryck och smärta aldrig når hjärnan) och inte rörelse (eftersom musklerna aldrig är bedövade.

Det är åminstone så jag uppfattar det.

Blev det alls tydligare?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » sön feb 15, 2009 20:32

Det finns väl folk som inte har någon känsel, eller smärtkänsla i alla fall. De kan lägga handen på en het platta utan att känna något speciellt. Fast smärta och känsel är ju inte riktigt samma sak heller...

Om man är bedövad gör det ju att det känns fånigt att röra tunga och kinder (hos tandläkaren) för man känner inte riktigt vad man gör med dem, men röra dem kan man ju, annars skulle man ju inte kunna spotta efter att tandläkaren är klar. Är man däremot helt förlamad, då ser det ju udda ut. Mormor hade polio när hon var liten och var lite förlamad i ena ansiktshalvan, så hennes leende nådde inte riktigt fram den sidans mungipa.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Echolls » tis okt 13, 2009 12:08

Bra avsnitt, men lite segt emellanåt. Kul att se Angel igen och Cordy är underbar, gillar att man får se en djupare sida av henne för ett ögonblick, men jag älskar henne mest när hon får allt att handla om sig själv. :D

Favoritcitat:
Cordelia skrev:This is all about me! Me, me, me!

Betyg: 6 (många 6:or den här säsongen)
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav konstant » tor maj 27, 2010 1:14

Jag gillar det här avsnittet. Det är rätt stabilt, faktiskt, inte jättevanligt under säsong 1. Och jag tycker det är skönt att folk bara blir lite lätt misshandlade och inte dör, puh, förstå vad många karaktärer som blivit introducerade och sen bara gått och dött! Man känner sig alltid lite osäker, liksom.

Hela osynlighetshistorien är faktiskt både ganska intressant, hur långt mobbning kan gå. Och att Marcy blivit galen och börjar skada folk kan man också förstå, ej självvald längre ensamhet måste vara sjukt tärande. (Nu började jag nynna på Fools Garden - Lemon Tree...) Fast går det ihop att ingen ser henne? Hon står ju ändå som anmäld saknad, så jag antar att hon borde ha någon slags familj eller något som märker att hon inte kommer hem.

Jag gillar inte slutet med FBI. Visst, helt ologiskt är det inte, men att de låter Buffy och Cordy veta det dom vet och inte bara det, antyda att de osynliga kommer få arbeta som spioner, det känns inte vidare logiskt. Men, jag vet inte, jag hade förmodligen blivit arg om det plockat fram en blixtgrej som i Men in Black och blixtrat bort deras minne. Ja, jo, jag hade nog blivit jättearg. Och jag ville inte att Marcy skulle dö, så FBI var rätt bra avslut ändå.

En sexa.
"Om du håller så slår jag" - Mulan
Användarvisningsbild
konstant
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 maj 2010

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron