1x04 Teachers Pet

Här pratar vi mest om Säsong 1

Teachers Pet, sög det eller dög det?

1
3
5%
2
3
5%
3
7
12%
4
4
7%
5
14
25%
6
13
23%
7
7
12%
8
6
11%
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 57

Inläggav Binchy » tis jun 14, 2005 11:11

A bear skrev:
Binchy skrev:Och stackars Zander, [sic]

Spoiler hela serien
lyckas aldrig någonsin få till det med en mänsklig tjej. Anja är
väl gränsfall, kanske, hon är ju oftast människa, men ibland är
hon ju vengeance demon.

Faith?


Sorry för stavfelet, måste ha somnat till :D och glömt korrekturläsa.

OK, Faith, glömde de två sekunderna. Use'm and loose'm, typ. Stackars Xander hann nog knappt registrera att det hänt förrän han stod där utanför dörren.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » ons jun 15, 2005 1:12

Tack A bear. Citatet från The Young Ones gjorde att jag gick direkt in på Amazon och beställde den. Jag har funderat på att göra det ett bra tag nu, men behövde en katalysator.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » tor jun 16, 2005 14:29

Att det här skulle vara ett
A bear skrev:Oerhört trist avsnitt.
har jag svårt att gå med på, så här kommer kavalleriet till undsättning (även om en fullständig seger är omöjlig den här gången).

Till "Teacher's Pet"'s fördel måste sägas att det är roligt på ett fyndigt vis som ganska snart blir standard i BtVS. Det är inte fråga om någon gapflabbhumor, utan det puttrar istället hela tiden. Nästan vartenda replikskifte har en lite tvist. Det går säkert inte trettio sekunder någon gång (inte ens i källaren) utan ett litet miniskämt. I sådana stunder tackar man gud för att serien kallas aktionserie och inte komedi, hade den blivit placerad i det senare genrefacket så hade de lagt på burkskratt (brrr... ryser av vämjelse).

Avsnittet i sin helhet går knappast att rädda, det är nog trots allt ett av de sämre i BtVS (men kanske ändå inte på tio-sämsta-listan). Dess brister beror nog främst på den svaga övergripande handlingen, men kanske också på fröken French. Nu har jag inte feromon-TV så det kanske är orsaken, men jag har svårt att förstå allas upphetsning över henne. Att sedan bönsyrsan som specialeffekt inte är något under av tekniskt nyskapande kan kanske få vissa att backa, men själv bryr jag mig sällan om effekterna. Då är det värre att avsnittet verkar lite okoncentrerat skrivet. Som A bear redan påtalat är gaffelvampyren inkonsekvent skriven - antingen är han ett rejält hot (då besegras han inte i en handvändning bara för att Buffy är orolig för Xanders skull), eller så är han en vampyr som alla andra (men varför ska då Buffy få en speciell varning från Angel?). Dessutom hade jag gärna sett mer av Dr. Gregory innan han dog. Han hade gärna fått hänga med och få en allt större roll till han till sist gick ett hemskt öde till mötes.

Resten av första säsongen
Det finns flera tillfällen då han hade kunnat dö utan att man hade behövt ändra särskilt mycket. Han hade kunnat bli ett av Molochs offer ("I Robot... You, Jane", (1x08)), en som inte ger sig för Molochs vilja. Han hade kunnat bli dödad av the ugly man i "Nightmares". Marice hade kunnat döda honom på något raffinerat sätt i "Out of Mind, Out of Sight" (1x11), då hade man dessutom problematiserat den skapade bilden av honom som superläraren (inte ens han såg henne). Det hade också passat bra om han hade varit en av dem som fick sätta livet till under vampattacken mot skolan i "Prophecy Girl" (1x2).

I vilket fall dog han för snart, han var väl bara med i detta och det föregående?

Nu till det mer positiva. Avsnittet är mysigt, tack vare sammanhållningen mellan våra hjältar som nu vuxit sig stark. En indikation på det är att Xander blir sur på Buffy när hon varnar honom för fröken, man måste bli vänner innan man kan tillåta sig att bli sur på någon (om det är någon man bryr sig om). Ett annat tecken på samma sak är att Buffy och Willow tillsammans retar honom. Överhuvudtaget gillar jag tecknen på att de har blivit riktiga vänner. Att de blivit det är i och för sig inte alls konstigt. De har gått igenom en hel del tillsammans på de här få episoderna. "I faran prövas vännerna" brukar man säga, men man skulle lika gärna säga att man blir vänner av att utsättas för fara tillsammans.

Ett lite småroligt tillfälle är när Cordelia kommer in i bamba och säger att hon bara ska vara där så länge hon kan hålla andan, för att i nästa sekund skrika för full hals. Det spelet med motsatser är det kanske mest vanliga skämtet i TV-serier från USA överhuvudtaget, och det är i stort sett alltid överanvänt (någon säger "hon är alltid så tyst", varpå personen det talas om gallskriker). Det går inte att se kvart på valfri komediserie utan att det skämtet i någon variant är med, vilket innebär att det är med minst två gånger i varje avsnitt i varje serie. Usch! I BtVS görs det här skämtet sällan rakt av (inte ens Cordelia-skämtet ovan är särskilt typiskt), utan istället skapas det med klipp. Sägs det någonting om en viss stämning till exempel så kan man vara säker på att nästa klipp bygger på de orden. I mitt tycke är även detta överanvänt, men det måste medges att man ofta får till väldigt snygga övergångar. Nå, i vilket fall är Cordelias reaktion så där lite lagom småputtrigt rolig.

Flutie är återigen fantastisk. En liten detalj får räcka även om hela hans scen om att Buffy ska se skolkuratorn är rolig. Det är det avslutande replikskiftet:

Mr. Flutie: No, you have to talk to a counselor and
start the healing. You have to heal.
Buffy: But Mr. Flutie, I. . .
Mr. Flutie: Heal!

Här visar Flutie upp sin dubbla karaktär som dels allas vår vän full av omsorg, och dels den auktoritäre laggivaren i ett enda ord. Det avslutande "Heal" är homofoniskt, (ett homofoniskt ord har samma uttal, men skiljer sig i stavning och betydelse från ett annat ord). "Heal" kan lika gärna läsas och förstås som "Heel" (svenskan kommando "fot" till en hund), och Flutie menar båda betydelserna på en gång ("läk", och "gör som jag säger").

Kanske beror det på att jag är kille, men jag gillar Xanders kontring angående det naturliga urvalet:

Blayne: Gotta carb up for my one-on-one with Miss
French today. When’s yours? Oh, right, tomorrow.
You came in second, I came in first. Guess that’s
what they call natural selection.
Xander: Guess it’s what they call a rehearsal!

Xander är rolig rakt igenom och hans ordvits på "bug" till Buffy när hon varnar honom för fröken French får mig alltid att le.

Xander: She’s not an insect! She’s a woman, okay?
And hard as that may be for you to conceive, an
actual woman finds me attractive. I realize it’s no
mystery guy handing out leather jackets, and while
we’re on the subject, what kind of a girlie name is
’Angel’ anyway?
Buffy: What does that have to do with. . .
Xander: It just kinda bugs me.

Vad är det förresten som får alla att tycka att namnet "Angel" är feminint? Just det omdömet återkommer då och då buffyverse igenom. Samma föreställning finns också i Sverige (inte om namnet utan om änglar). Men änglarna i Bibeln är alltid män, Gabriel, Mikael och så vidare. Vad jag vet finns inte en enda kvinnlig ängel nämnd i Bibeln. Kanske har de blivit förväxlade med keruber (fast de är väl också egentligen män?) eller än mer troligt med bokmärkesbilderna på småtjejer med vingar, som fanns förr i tiden.

Den riktiga fröken French är också rolig. Hennes förvånade min och "No dear. I'm right here." när Buffy säger att hon kan vara var som helst, är kul.

Till sist en liten detalj som säger en del om vad det är att vara en slayerette. När allt är över och Xander och Blayne har blivit räddade tas deras uppvisade oskuld upp. När det inte längre går att förneka jungfruligheten säger Blayne att den som bara andas om det här kommer att få en stämning på halsen, varpå Xander tittar på honom och säger åt honom att hålla käft. Vad som visas här är Xanders verklighetsuppfattning. Han må leva i sin egenhändigt skapade fantasivärld en stor del av sin tid, där vad som är viktigt och vad som ska prioriteras inte är detsamma som för andra. Men han vet om det, han vet var han står och han kan när det behövs skilja det ena från det andra. Att dölja sin oskuld var viktigt för hoom, spelet mot Blayne och andra hade hög prioritet, men när det gällde så var det uppriktigheten mot sina vänner som gick i första hand.

"Never Kill a Boy on the First Date" (1x05)
Det är det draget Buffy refererar till när hon drar slutsatsen att hon inte kan fortsätta sitt förhållande med Owen. Xander må vara verklighetsfrämmande i många avseenden, men han (liksom Willow) vet ändå vad som gäller, till skillnad från Owen. Monster finns, de kan inte tänkas bort, försöker man så slaktar de en. När monstern dyker upp, då är det inte längre fråga om äventyr, då är det allvar. Den läxan efter att ha förlorat sin bäste vän går aldrig ur.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav BePatient » lör jun 18, 2005 14:04

Vet inte varför jag gillar detta så mycket mer än alla andra. Uppbyggnaden är riktigt bra, och spänningen får utlopp i slutscenen, som märkligt nog är en av de scener i hela serien jag minns bäst. Inte för att det skulle vara en av de bästa scenerna, men den har något. Lite lama repliker från Buffy och da scoobys, svårt att hitta en anledning till varför miss French skulle vilja flasha med sina Linda Blair-skills, big overture little show vad gäller klovampen, annars funkar det.

Sen, som konstaterat, är Xanders rockdrömmar riktigt sköna.
Edit: korrigerar från 8 till 7/10
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav The Buffster » lör jun 25, 2005 18:52

Teatcher’s Pet kan mycket väl vara det sämsta av alla Buffy avsnitten, det är inte många positiva saker jag kan komma på att säga. Historien är både löjligt och ointressant. Vikare visar sig vara en insekt som äter oskulder? Nej, tack! Hela historien känns b-ig och det gäller även monstrets utseende. Egentligen så ogillar jag varenda scen med Miss French.

Men det finns några små ljuspunkter, som att Angel (trots att jag inte direkt gillar honom så här i dom tidiga Buffy avsnitten) är väldigt snygg (egentligen helt oviktigt, men som sagt det finns inte mycket positivt med det här avsnittet) och jag gillar när han ger Buffy sin jacka. Sen så måste jag medge att Fork Guy är rätt kul. Sen är Willow självklart söt och Cordy underbart rolig, men det kan man säga om alla avsnitt så…


Favoritcitat:

Cordelia: I don't know what to say, it was really, I mean, one minute you're in your normal life, and then who's in the fridge? It really gets to you, a thing like that.


Xander: What kind of a girly name is Angel anyway?


Xander: You mean, like, in, uh, the same room?


Betyg: 2/10

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav BePatient » sön jun 26, 2005 13:35

Kassa effekter kan jag leva med. Om man inte orkar med att de inte har råd med bättre, så är nog säsong 1 över huvud taget inget att titta på. Sen gillar jag miss French, hon ser... rovdjurig ut.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav The Buffster » sön jun 26, 2005 13:43

Det är egentligen inte dom kassa effekterna som stör mig, dom kan jag
leva med när man vet att dom inte hade råd med bättre. Det är själva
den löjliga historien som jag inte gillar med det här avsnittet. För när man
inte har råd med bra effekter så är det extra viktigt att storyn är bra.
Anledningen till att se säsong 1 är enligt mig nästan enbart för att
karaktärerna redan här är helt underbara men det är dom ju i alla Buffy
avsnitt och därför så hamnar Teatcher’s Pet väldigt långt ner om man ska
jämföra avsnitten mot varandra, på grund av den löjliga storyn.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Lipton » mån jun 27, 2005 19:46

Appropå kemin mellan Buffy och Angel så är sista scenen i detta avsnittet underbart tycker jag, kan sammanfattas med vad Buffy säger .....Oh boy!
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav 526 » tis jun 28, 2005 16:22

Känner att jag bara måste kommentera på detta avsnittet.. Jag tyckte det var helt värdelöst.. Storyn känns krystad, och det var lika förutsägbart som Arne Hägerfors sportkommentarer.. Nej du, tur att man inte dömde efter detta avsnittet så man kunde se fram till The Pack vilket var det näst bästa i hela säsong 1.. Det fanns självklart roliga stunder i avsnittet som ni nämnt tidigare, men tyvärr inte tillräckligt för att ge det ett Godkänt, usch säger jag.. Peace out
Att fråga är gratis, men att veta är ovärderligt...
Användarvisningsbild
526
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jun 2005
Ort: Malmö!

Inläggav fripp21 » ons nov 30, 2005 21:50

Det sög.

Joss hade nyligen sett Men in black, eller? Nej jag gillade verkligen inte detta. Dels var det risigt med honmonstret, dels var ju inte miss French så himla magnifik som det sades. Varför kunde inte Linda Fiorentino spelat den rollen? Now that would have been something.

Lite smårolig inledning dock, den med Xanders dagdröm. Vad lurade vi blev... ;)

Ok, Xander är lite småkul, men han måste visa upp något fler allvarliga sidor av sig för att han ska bli riktigt riktig.

Betyg 3
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav CheeseGuy » ons nov 30, 2005 22:11

fripp: Det är verkligen kul att läsa dina kommentarer, och nu längtar jag grymt mycket efter min egna omtitt som jag har tänkt påbörja i januari, ungefär (när jag har köpt boxen och en tv).

Och jo, de flesta är nog överens om att det här inte är någon höjdare. Man märker att Buffy är betydligt ojämnare än Firefly, men det positiva är att den IMO når högre toppar också, och det är inte många avsnitt som är så här dåliga.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav fripp21 » ons nov 30, 2005 22:33

Ingen tv? Ingen box!!?

Högre toppar är bra, you can't argue with that. Kan inte riktigt se hur det vore möjligt dock...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » ons nov 30, 2005 22:40

fripp21 skrev:Högre toppar är bra, you can't argue with that. Kan inte riktigt se hur det vore möjligt dock...


Åh. Det är verkligen ett fantastiskt äventyr du gett dig in på! Att ha så lågt satta förväntningar vid det här stadiet... Jag ser verkligen fram emot dina recs framöver!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav A bear » ons nov 30, 2005 22:58

fripp: väldigt många (inklusive jag) håller detta som det absolut sämsta Buffyavsnittet alla kategorier. Så om du står ut med detta lär du hänga med hela vägen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » tor dec 01, 2005 14:05

Var det inte detta som vann vår omröstning om sämsta avsnittet överhuvudtaget, eller kom det kanske tvåa?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » tor dec 01, 2005 14:19

latarmig skrev:Var det inte detta som vann vår omröstning om sämsta avsnittet överhuvudtaget, eller kom det kanske tvåa?


Jo, det vann den omröstningen ganska överlägset (eller ska man säga underlägset?).
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » tor dec 01, 2005 16:34

A bear skrev:
latarmig skrev:Var det inte detta som vann vår omröstning om sämsta avsnittet överhuvudtaget, eller kom det kanske tvåa?


Jo, det vann den omröstningen ganska överlägset (eller ska man säga underlägset?).

Låt oss vara generösa och säga att det var överlägset bäst på att vara sämst! ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » ons dec 07, 2005 5:57

Va dumma ni är. You're all, förutom latarmig, on my list. Jag och Teacher's pet ska elopa till vegas, gifta oss inför en Elvis och förevigt leva lyckligt.

Binchy skrev:3x13OK, Faith, glömde de två sekunderna. Use'm and loose'm, typ. Stackars Xander hann nog knappt registrera att det hänt förrän han stod där utanför dörren.

3x13
Ja, det är verkligen jättesynd om Xander som fick ha sex med Faith. Och Buffy är ju också en sån där serie där man verkligen önskar man kunde hoppa in och lätta sina älskade karaktärers börda. Sällan mer än där har jag önskat jag kunde bespara Xander detta trauma och tagit hans plats.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav latarmig » ons dec 07, 2005 11:06

Jag är rädd att jag också hör hemma på din lista. Det här avsnittet är ett av de sämsta. Dock inte allra sämst.

Sämsta avsnittet:
Killed by Death (2x18)

Vad gäller bröllopet är det bara att önska dig lycka till, det vill säga att du åtminstone överlever bröllopsnatten (en evighet med en bönsyrsa kan vara förvånansvärt kort).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » ons dec 07, 2005 22:34

Tam skrev:Va dumma ni är. You're all, förutom latarmig, on my list. Jag och Teacher's pet ska elopa till vegas, gifta oss inför en Elvis och förevigt leva lyckligt.

Binchy skrev:3x13OK, Faith, glömde de två sekunderna. Use'm and loose'm, typ. Stackars Xander hann nog knappt registrera att det hänt förrän han stod där utanför dörren.

3x13
Ja, det är verkligen jättesynd om Xander som fick ha sex med Faith. Och Buffy är ju också en sån där serie där man verkligen önskar man kunde hoppa in och lätta sina älskade karaktärers börda. Sällan mer än där har jag önskat jag kunde bespara Xander detta trauma och tagit hans plats.


Håller med dig, Tam, förutom att jag också tycker att Teacher's pet är pinsamt dåligt.
3x13
Jag hade också gärna bytt plats med Xander, Faith hade fått utnyttja mig vilken dag som helst.. Trauma eller inte trauma. 8)

Sämsta avsnittet? Beer bad säger jag ju! Superstar kan också få vara med i toppstriden..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » lör dec 10, 2005 9:20

Tinwiel skrev:
Tam skrev:Va dumma ni är. You're all, förutom latarmig, on my list. Jag och Teacher's pet ska elopa till vegas, gifta oss inför en Elvis och förevigt leva lyckligt.

Binchy skrev:3x13OK, Faith, glömde de två sekunderna. Use'm and loose'm, typ. Stackars Xander hann nog knappt registrera att det hänt förrän han stod där utanför dörren.

3x13
Ja, det är verkligen jättesynd om Xander som fick ha sex med Faith. Och Buffy är ju också en sån där serie där man verkligen önskar man kunde hoppa in och lätta sina älskade karaktärers börda. Sällan mer än där har jag önskat jag kunde bespara Xander detta trauma och tagit hans plats.


Håller med dig, Tam, förutom att jag också tycker att Teacher's pet är pinsamt dåligt.
3x13
Jag hade också gärna bytt plats med Xander, Faith hade fått utnyttja mig vilken dag som helst.. Trauma eller inte trauma. 8)

Sämsta avsnittet? Beer bad säger jag ju! Superstar kan också få vara med i toppstriden..


Eh, hum, får nog förklara vad jag menade med "stackars Xander". Det var över så fort att han nog inte riktigt hann registrera förrän efteråt att han hade haft sex. That's all, folks. Trauma? Naah!

Lycka till med Vegas-vigseln. Hoppas ni får en "ung" Elvis.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Garim » sön maj 07, 2006 22:01

Nja... Klart sämre än de tidigare avsnitten. Fortfarande bra förståss, men ett medelmåttigt BtVS avsnitt.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav merl » lör maj 13, 2006 19:52

Ett av de sämre Buffy-avsnitten. Vilket inte hindrar avsnittet från att vara riktigt kul emellanåt.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav eriked » tis jun 20, 2006 12:54

ja, kanske det sämsta buffyavsnittet, möjligen tar 1x7 den platsen. Väldigt förutsägbart avsnitt. Xander är rätt kul dock. Rätt bristfälligt manus ibland tycker jag. T.ex när dom ska hitta huset i slutet och tar hjälp av demonen. Har åtminstone för mig att den scenen var lite dåligt gjord.

nja.. 4 kanske

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » lör jul 15, 2006 22:58

Jag gillar faktiskt detta avsnitt, fokus på Xander och hans problem känns aldrig fel. Roligast är när Buffy och Willow retas med Xander. Att Buffy löser situationen med en kombination av gedigen research och sin intuition känns helt rätt. Jag tycker dock synd om Xander...
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav Isabella » tor aug 31, 2006 14:42

Nej, inte alls lika bra som föregående avsnitt. Första gången de stöter på en demon (Bortsett från vampyrerna) men varför en stor bönsyrsa? Aja. en 5:a får den ifrån mig.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav caffeineaddict » tor aug 31, 2006 14:45

Isabella: Kul att du skriver i avsnittstrådarna! :) Om du fortfarande håller på med omtitten kanske du vill pausa lite grann och vänta på den STORA omtitten som startar snart? Om du vill alltså.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » tor aug 31, 2006 14:49

Isabella, är jag blind igen, eller vad hände med Welcome to the Hellmouth? Du hoppade väl inte över det?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Isabella » tor aug 31, 2006 14:59

caffeineaddict skrev:Isabella: Kul att du skriver i avsnittstrådarna! :) Om du fortfarande håller på med omtitten kanske du vill pausa lite grann och vänta på den STORA omtitten som startar snart? Om du vill alltså.

Jo jag hade tänkt det också. Men jag kunde inte hålla mig då jag inte sett de här avsnitten sedan ett halvår tillbaka :)
Binchy skrev:Isabella, är jag blind igen, eller vad hände med Welcome to the Hellmouth? Du hoppade väl inte över det?

Åh nej :) Det måste vara jag som har otroligt kort minne. Det blir att se om det imorgon igen :)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav noike » ons sep 13, 2006 19:16

"To contrive a little kingdom, in the midst of the universal muck, then shit on it, ah that was me all over." — Samuel Beckett

Det här, det är skiten.
SKRÄP!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron